מעל מאה איש השתתפו ביום ה' ה-7.4.2005 – יום השנה ה-57 לטבח בדיר יאסין – באזכרה שאורגנה ע"י עמותת "זוכרות" בשיתוף עם "הועד הבינלאומי להנצחת קורבנות הטבח בדיר יאסין (עמותת דיר יאסין בזכרון)" וזאת בשטח הכפר, בכניסה לבית החולים לחולי נפש המוקם על חורבות דיר יאסין. אחרי דקה דומיה לזכר הקורבנות אשר פתחה את האירוע, הזכירה הגב' ח'יריה אבו שושה, חברה בועד ההנצחה, שהטבח בדיר יאסין - בו נרצחו בין 115 ו-140 קורבנות, ששמות 93 מהם ידועים, היה נקודת מפנה בתולדות העם הפלסטיני, מכיוון שהחדשות המזעזעות אודות מעשי האכזריות של הכובשים היהודים גרמו לבהלה ובריחה המונית של האוכלוסייה הפלסטינית. "בדיר יאסין החל הטיהור האתני של הארץ" היא אמרה, כמו כן הדגישה גב' אבו שושה את חשיבות ההנצחה באופן מכובד, והעלתה תקווה שמדינת ישראל תהיה מוכנה לאפשר לצאצאי הפליטים לגדר את בית הקברות של הכפר ולהפכו לאנדרטת הנצחה.

עמית לנדאו, מעמותת זוכרות, הקריא את דבר העמותה ואמר:

"דיר יאסין יכולה להיות נקודת מפנה להיסטוריה העגומה של הארץ... דרכנו, יהודים וערבים, אינה דרך של דו-קיום שטחי בין אוהבי שלום, למרות שאנו רודפי שלום. דרכנו גם אינה מבקשת לפתוח דף חדש בין יהודים וערבים, תוך שכחת העבר והפניית מבט זחוח לעבר העתיד, אף שאנו נאבקים למען עתיד טוב יותר לכולנו. דרכנו היא לזכור ולהביט אל העבר...

ב-1948 יהודים, שהיוו מיעוט מתושבי הארץ, כפו באקט אלים הקמת מדינה יהודית. ... אבל הכפר כאן ופליטיו גם הם לא נעלמו. אנו זוכרות ומתעקשות להזכיר לעולם כולו את החיים הפלסטינים שהיו כאן עד 1948 ואת הגירוש של 80% מהפלסטינים ומחיקת 531 מכפריהם. הנכבה היא אסונם של הפלסטינים, היא האירוע שכונן את מדינת ישראל המיוסדת על שלילת האחר, ולכן הנכבה חייבת להיות גם סיפורם של היהודים החיים בארץ. נכון, סיפור לא נוח, וקשה לשמיעה אבל נוכחותו הכרחית כדי לקדם את כולנו לעתיד צודק יותר...."

גב' זינב עאקל, מניצולי הטבח שבני משפחתה הקרובה נרצחו לנגד עיניה כשהיתה בת 20, העידה עדות מרגשת ומזעזעת שגרמה לרבים מהנוכחים להזיל דמעה. ליאלי זהראן מצאצאי פליטי דיר יאסין, איחלה לניצולי הכפר לשוב אל דיר יאסין, ולכל הנמצאים לחיות בכבוד במקום אליו הם שייכים. האירוע כלל קטעי שירה מרגשים מפי הזמרים ג'ומאנה, בשירו של מחמוד דרוויש "ח'ובז אומי", זמר אנגלי בשם לאון רוזילסון שביצע שיר מפרי עטו אותו כתב במיוחד לזכר קורבנות הטבח בדיר יאסין בשם "הם אומרים", וכן הצמד רנין מהגליל ו"שאב עבד" מהנגב ששרו את שירו של מחמוד דרוויש "אודות אדם" ואת שירה של פיירוז "אל תשכחו אותי". הטקס, שהונחה ע"י פעילת עמותת זוכרות רנין ג'רייס, נחתם בקריאת שמות 93 הקורבנות הידועים ע"י פעילי השלום הותיקים והנמרצים מרדכי ואנונו, חוה קלר וד"ר אורי דייויס, הסופר דן יהב, רולה חמדאן, ופעילי עמותת זוכרות תמר אברהם ואיתן רייך.



Deir Yassin Commemoration 2005 (1)



Deir Yassin Commemoration 2005 (4)



Deir Yassin Commemoration 2005 (6)



Deir Yassin Commemoration 2005 (5)



Deir Yassin Commemoration 2005 (19)



Deir Yassin Commemoration 2005 (16)



Deir Yassin Commemoration 2005 (7)



Deir Yassin Commemoration 2005 (14)



Deir Yassin Commemoration 2005 (2)



Deir Yassin Commemoration 2005 (18)