את האירוע המרכזי לציון יום הנכבה, תהלוכת השיבה, ארגן, כבחמש השנים האחרונות, ועד העקורים. השנה, לראשונה, השתתפו באירוע גם ארגונים יהודיים ויהודיים-ערביים: תעאיוש, בת-שלום, נווה-שלום, קול אחר בגליל ועמותת 'זוכרות'.

הגענו לאירוע בסביבות השעה 15:00 לאחר שבבוקר ביקרנו בכפר המוחרב מיסכה שליד קיבוץ רמת הכובש, שם, יחד עם עקורי הכפר, הצבנו שלטים בולטים, בערבית ובעברית, על שרידי המסגד, בית הספר ובית הקברות של הכפר. תקוותנו היא שהשלטים יחשפו את שניסו המוסדות הציוניים להסתיר תחת חורשת האקליפטוסים: כאן היה הכפר מיסכה, שתושביו גורשו ובתיו הוחרבו בידי הצבא הישראלי והקק"ל ב 1948.

האירוע החל בתהלוכה רבת משתתפים, לראשונה בהשתתפות ארגונים יהודיים, ממגרש החנייה של איזור התעשייה סאיקלון למקום בו היה הכפר אל-בירווה, כפר הולדתו של מחמוד דרוויש, שנכבש ע"י הצבא הישראלי ב 24 ביוני 1948. בתהלוכה נשאו המשתתפים שלטים עם שמות 533 הכפרים שהוחרבו, ודגלי פלסטין. יכולתי להבחין גם בשני דגלים שחורים שהונפו לאות אבל וזעקה על פשעי המלחמה שמבצע הצבא הישראלי בימים אלה בפלסטינים.

לפני הנאומים הקהל עמד לדקת דומייה, שהיתה קצרה מלהכיל את כל מה שראוי שייזכר בה, מהנכבה של 1948 ועד לפשעי המלחמה של 2002. אחרי הנאומים, בערך בשעה 17:30, התפזרו רוב האנשים. חברות עמותת 'זוכרות' וכמה מעקורי אל-בירווה פנו אל בית הקברות של הכפר לקביעת שלט במקום. מטעמים טכניים נדחתה הפעולה ליום שבת ה20.4.2002.

ביום שבת חזרנו לאל-בירווה לקביעת השלטים. מר ואקים ואקים, מועד העקורים, הצביע על חשיבות יוזמת השילוט של עמותת 'זוכרות', ואיתן ברונשטיין סיפר כמה משמעותית היתה תמיכת ועד העקורים לקיום הפעילות.

השתתפות יהודים בטקסי הנכבה יחד עם עקורי הכפרים, והעלאת בעייתם של העקורים והפליטים לדיון ציבורי בישראל היא הכרחית, אם ברצוננו אי-פעם להגיע לפיוס ממשי. 



Al-Birwe Procession of Return 2002 (5)



Al-Birwe Procession of Return 2002 (4)



Al-Birwe Procession of Return 2002



Al-Birwe Procession of Return 2002 (1)



Al-Birwe Procession of Return 2002 (2)