ביום ראשון ה- 11 באפריל 2010 קיימה "זוכרות" סיור בין שרידי הכפר הפלסטיני דיר יאסין לזכר הטבח שביצעו אנשי האצ"ל והלח"י בתושבי הכפר ב 9.4.1948.

שכונת גבעת שאול התרחבה על שטח דיר יאסין שממשלת ישראל הרסה את רוב בתיו החל מ 1949. הסיור התחיל ברחוב המרכזי של השכונה, שנקרא היום רחוב "כנפי נשרים". עד 1948 זה היה הכביש המחבר בין השכונה היהודית לבין דיר יאסין הפלסטיני. בין שני הצדדים היה הסכם אי לוחמה שהופר על ידי הצד היהודי.
כמאה פלסטינים, ילדים, צעירים, זקנים, נשים וגברים, נרצחו באותו יום. חלקם נלקחו בשבי, הועלו על משאיות שעברו בין שכונות ירושלים היהודות במאין מצעד נצחון. את רוב השבויים, הנשים והזקנים בעיקר, הורידו סמוך לשער יפו (באב אלח'ליל) שיעשו את דרכם למזרח ירושלים. חלק מהשבויים, הם הביאו בחזרה לשטח הכפר, רצחו אותם והשליכו את גופותיהם לתוך מחצבה שהייתה בקצה הכפר. היום, זירת פשע זו נמצאת לא הרחק מנקודת התחלת הסיור שלנו בגבעת שאול.

צעדנו, כ 30 זוכרים וזוכרות, לכיוון מרכז הכפר. כבר בתחילת דרכינו, צעיר יהודי צרח לעברנו על כך ש"אין לנו בושה לציין את זכרם של הערבים". עברנו בין השאר ליד אחד המוקדים הקשים של הטבח. עמד שם בניין מודרני גדול ברחוב כנפי נשרים. כאן היה הבית של משפחת זהראן שכמה עשרות מהנרצחים שייכים לה. ממול יש כמה בתים פלסטיניים שעדיין קיימים ומאוכלסים על ידי יהודים. התקדמנו לכיוון מרכז הכפר. היום גרעין הכפר הוא מתחם סגור שמשמש בית חולים לחולי נפש. צעדנו מול הכניסה שלו בדרכנו לחורשה שמאחוריו. בדרך סיפרנו שהכביש שאנחנו הולכים עליו נסלל על בית הקברות של דיר יאסין. שרידים של קברים נמצאים משני עברי הכביש, אך צריך להתאמץ כדי לראות אותם. הלכנו מסביב למתחם בית החולים. בתי הכפר שבמתחם נראים היטב. צעירים יהודים ניסו לברר מי אנחנו, חלקם הודיעו שהם שונאים שמאלנים, והביעו גועל כלפי ערבים. אנשי המשטרה שליוו אותנו הרחיקו אותם מהר. סיימנו את האירוע בקצה הכפר, על גבעה שמשקיפה על נוף מרהיב. לפני 1948 יכולת לראות מכאן כמה כפרים פלסטיניים שאינם עוד, המפורסם שביניהם היה כפר אלקסטל. הגבעה הזאת הייתה ב 9.4.1948 הפתח היחיד שהיה אפשר לנוס דרכו ולחפש מקלט באחד הכפרים הסמוכים שהיו עדיין קיימים כמו עין כארם, אלמאלחה ולפתא. גבעת שאול היא שכונה יהודית חרדית. ביקשנו לקיים את הסיור ביום ששי 9 באפריל אחה"צ, אך המשטרה ביקשה לא לקיימו במועד זה בגלל סמיכותו לכניסת השבת. התחשבנו והזזנו את האירוע ליום ראשון אחה"צ. זה היה סמוך לכניסת יום השואה היהודית.



סיור זיכרון דֵיר יַאסִין 2010 / دير ياسين 2010



סיור זיכרון דֵיר יַאסִין 2010 / دير ياسين 2010



סיור זיכרון דֵיר יַאסִין 2010 / دير ياسين 2010