אמן: איתן ויתקון, (נולד ב-1967) צלם וידאו וסטילס
אוצרת: מירב עוז

מתוך מכתב למדינה לאחר מלחמת לבנון השנייה:
"זה עניין שביני לבינך, והיום אני יכול לומר דברים שפעם לא יכולתי. כמו בגוף העבודה ככה בחיי אני עומד בנקודת שבר, סדק בזמן, שבאותה מידה בדיוק יכול להיות שקיעתה של הזריחה או התחלה חדשה. למרות תבנית אישיות אופטימית בבסיסה אני עומד פה לצעוק צעקת שבר. של כאב, של עלבון ושל פחד..."

החוט הדק הקושר בינינו, אזרחי מדינת ישראל, לבין המכתב הזה מעורר את התחושה שאין דבר שעובד כאן כפי שייחלנו. כולנו עומדים אל מול הדף הריק ולא מצליחים לכתוב אף מילה. המכתב שאיתן ויתקון כתב מבליט את המכתב שאנחנו כאזרחים לא כותבים לה. הוא מביע אהבה נכזבת כלפי המדינה, שפעם היה לה חזון תמים אך בפועל הגיעה למצב של יחסי הון-שלטון ונשלטת בידי מיעוט שיכור מכוח ועוצמה.

האנשים כמעט לא קיימים בעבודה של איתן, הם חסרי נוכחות, הם עסוקים אך ורק בעצמם, שיכורים מתוכניות אישיות. טובת הכלל אינה נוגעת להם, הם ההולכים בחושך.

בווידאו-ארט ישנה התייחסות למדינה כאל ישות שאפשר להוציא עליה את תחושת חוסר האונים, הכאב ורגש העלבון שמתפוצץ לנו לאלפי חלקים. כאן בא לידי ביטוי הקונטרסט האישי מול הלאומי –הצעקה מול הסמל.

מה אנחנו מרגישים? מצפים? מה היינו רוצים שיקרה כאן? אנחנו מבחינים בפיצול אישיות – בכאב עמוק על אדמה סדוקה וכעס מול מה שמנהל אותה, שאנחנו עצמנו אחראים לו: חוסר אונים והתמוססות לחלקים לא ברורים.

נלקחה מאיתנו הזכות להתעלם מחירותנו ואנחנו נדרשים לצעוק את האמת שלנו. אנחנו נעים בין החמלה שלנו כלפי המדינה ומה שמסביב לה, לבין הרצון לנער כל חלקת אדמה, כלתודעה, ממקומה הנוח. 

האם נוכל להטיל ספק בערכים החדשים שנוצרו וממוטטים את העקרונות היפים שגדלנו עליהם ונצליח ולאחד את עצמנו מחדש? האם הכוכב המעוות, שאיבד את צורתו המקורית, מסמל את איבוד דרכנו? היכולת לעמוד מול כאוס, מול מה שקורה מתחת לפני השטח, על אף שאיננו עושים דבר כדי לזוז מהמקום, היא העוצמה שבהתבוננות – בהתפכחות, בהתעוררות. שם, בין הרי ירושלים, עם הרגש של הרוח והאור ואל מול האדמה השחורה שהביאה כאב, אנחנו מנסים להבין איך תוכל לזרוח בלבבות התחלה חדשה.



שקיעה או זריחה? איתן ויתקון / Dawnfall or Sunrise? Eitan Vitkon



שקיעה או זריחה? איתן ויתקון / Dawnfall or Sunrise? Eitan Vitkon



שקיעה או זריחה? איתן ויתקון / Dawnfall or Sunrise? Eitan Vitkon