התערוכה קק"ל החדשה היא הצעה אמנותית, פוליטית וחינוכית וכפרויקט של זוכרות אין לה קשר עם הקק"ל. למרות זאת, קק"ל מאיימת על זוכרות בתביעה משפטית אם פרויקט זה לא יבוטל.

תגובת קק"ל החדשה לטענותיה של קק"ל

1. אין מדובר בשני פרויקטים נפרדים כפי שניתן להבין מהמכתב הנ"ל אלא באחד והוא מוצג בזוכרות מתאריך 13/3/2014 עד 10/5/2014. יש לו מופעים שונים, ברשת האינטרנט, ביערות קק"ל וכעת בתערוכה בזוכרות.

2. קק"ל מזהירה כי הננו "עלולים להיכשל, חלילה, בפרסום לשון הרע והוצאת דיבה כנגד הקק"ל...". בהנחה שאזהרתם כנה, אין לה על מה להתבסס. איננו מבקשות להרע ללשון ובוודאי לא להוציא דיבתם רעה. להיפך, אנחנו מבקשים שיראו בקק"ל החדשה מתנה, הזדמנות לבקש טוב, בבחינת סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ (תהילים לד טו).

3. רפי שטנדל, דמות דמיונית שהמציאה קק"ל החדשה, פועל בתוך קק"ל ומגלה את האמת על יערות קק"ל, כפי שניתן לראות בתערוכה בוידיאו על לידתה של קק"ל החדשה. גילוי האמת ששינה את חייו נשען על קריאת מחקרים, ספרות ואף ציטוטים של אנשי קק"ל בעצמם. אחת מהם היא מיכל קטורזה האחראית על השילוט בקק"ל. איזו דיבה יכולה להיות בכך?

4. קק"ל קובלת על פגיעה לכאורה בשם הטוב ובמוניטין שלה, אבל היא לקחה ולוקחת חלק פעיל בהרס הכפרים הפלסטיניים ובהסתרה של ההרס עצמו. השלטים שקק"ל החדשה יצרה ומתכוונת להציב ביערות קק"ל מעידים על הכרה פומבית בחטאי העבר, שהיא סימן לעוצמה. בקק"ל ישמחו בוודאי לדעת שא/נשים רבים שנחשפו לקק"ל החדשה חשבו ששינוי לקראת הכרה בנכבה יכול להתרחש, אפילו בתוך קק"ל.

5. קק"ל טוענת שקק"ל החדשה מפרסמת מידע מסולף וחוטא לאמת. נשמח שיראו לנו איפה לדעתם טעינו ברשימת 46 יערות קק"ל המכסים על כפרים פלסטינים הרוסים מהנכבה. למעשה, בפגישות שהיו בעבר בין נציגי זוכרות לנציגי קק"ל נמסר לקק"ל המידע הזה והם אף הבטיחו להשתמש בו כדי לשנות את המידע החסר שהם מפרסמים לציבור. לשימוש קק"ל, בתערוכה יוכלו למצוא שלטים שיצרנו, מוכנים להצבה ביערות קק"ל. הם מכילים מידע על הכפרים הפלסטיניים ההרוסים הנמצאים בשטחי אותם יערות. 

6. קק"ל מהלכת אימים על זוכרות בתביעה נזיקית בגלל קק"ל החדשה. האיום הכספי שלהם חושף את חששם מהוצאת האמת לאור ע"י קק"ל החדשה. במקום זה, אנחנו מציעים לאנשי קק"ל לבוא לתערוכה ולהתכבד בתעודת הכרה בנכבה, אותה יוכלו לתלות במשרדיהם, לצד תעודת נטיעת העץ שלהם. בכך יעידו על ניסיון כן להכיר בעוולות העבר, על רצון לשנות את ההווה והעתיד שלנו בארץ ויהוו דוגמא לדורות הבאים בארץ ובעולם.

7. אין בכוונתנו להרוויח ממון בעזרת סימנים שמזוהים עם קק"ל אלא להציע לציבור לחשוב על מה שקק"ל עושה בשמנו. כאשר נחשפים להסתרת ההיסטוריה באמצעות יערות קק"ל ניתן להבין את תגובתו הזועמת של עץ קק"ל במונולוג תגובה לרפי שטנדל, שמופיע בתערוכה בוידיאו שיצרה נטלי כהן וקסברג.

8. יצרנו משחק קלפי זיכרון בשם "מתחת ליערות". הוא יאמן אותנו, החיים בארץ, ילדים ומבוגרים, לחבר בזוגות את יערות קק"ל עם הכפרים הפלסטיניים ההרוסים בתחומם.

9. אנו תקווה שנציגי קק"ל יבואו לבקר בתערוכה ואף יחליטו להשתמש בתכניה כדי להפיץ ידע חדש. מפת פארק איילון – קנדה, מהפופולאריים שביערות קק"ל, מכסה את כל רצפת הגלריה ומכילה מידע על הכפרים עמואס ויאלו ההרוסים מ-1967 ושנמצאים בתחומו. מסקר שערכנו בין מבקרי ומבקרות הפארק - ומוצג בתערוכה - עולה שרובם הגדול בטוחים שהם נמצאים בתחומי הקו הירוק, מה שמעיד על מה שאנחנו מזהים כסילוף מידע, גם אם לא במכוון, ע"י שלטי קק"ל הרבים המוצבים בו.

10. דבורה נוימרק, אמנית יהודיה מקנדה ששלשלה בילדותה מטבעות רבות לקופסת קק"ל הכחולה, כואבת את הרס עמואס וחופרת בשרידיו, כפי שניתן לראות בוידיאו מרגש המוצג בתערוכה. וידיאו נוסף מראה פעולה להשלמת החסר במפת הארץ המוצבת בבניין קק"ל בת"א. גם הטלוויזיה החברתית תרמה לחשיפת הבורות של ישראלים רבים בכתבת וידיאו שאף מבצבצת בה גם תקווה לשינוי.

11. פסיעה על גבי מפה גדולה ואחרת כל כך של מקום מוכר, חתימה על תעודת הכרה בנכבה, אימון הזיכרון בידע מסוג חדש ועוד מוצעים למבקרות ולמבקרי התערוכה במטרה לפתוח סדק בעיוורון הקשה בו אנו לוקים. שמחנו לקרוא במכתב שקק"ל עוקבת אחרי קק"ל החדשה בפייסבוק. נשמח שימשיכו להתעדכן גם באתר של זוכרות במקום להתעסק בתביעה משפטית ע"ח כספי הציבור, שמוטב להקדישם למטרות טובות יותר.


איתן ברונשטיין אפריסיו, מורן בריר
מייסדי קק"ל החדשה
מרץ 2014  



פתיחת התערוכה קק"ל החדשה / Opening New KKL exhibit



פתיחת התערוכה קק"ל החדשה / Opening New KKL exhibit



תעודת הכרה בנכבה / Certificate of acknowledgement of the Nakba



פתיחת התערוכה קק"ל החדשה / Opening New KKL exhibit



מחסן השלטים של קק"ל החדשה / New KKL signs storage



פתיחת התערוכה קק"ל החדשה / Opening New KKL exhibit



מפת פארק איילון קנדה / Ayalon Canada Park map



משחק קלפי זיכרון / Memory cards game



סקר בין מבקרי פארק איילון - קנדה / A survey among Ayalon - Canada visitors



הוידיאו "לידתה של קק"ל החדשה" / The video on the birth of New KKL



עדויות / Testimonies