המעבדה למחקר חזותי של עמותת זוכרות מזמינה:

בתים מֵעֵבֶר למקף 2016
תערוכות – בתים פתוחים – סיורים
יאפא | 12-14 למאי 2016

הפרויקט "בתים מֵעֵבֶר למקף", יתקיים השנה זו הפעם השנייה ביאפא ויבקש לתעד ולהעלות מודעות לזיכרון ולהיסטוריה המחוקות של העיר המודרנית מבין ערי פלסטין, שהפכה ליפו שמֵעֵבֶר למקף, מקף המחבר לכאורה ומפריד בינה לבין תל אביב, מקף המכיל בתוכו מרכיבים אלימים וסותרים כמו מחיקה והסוואה, המשכיות וגדיעה, ירושה וניכוס.
הפרויקט יבקש להפנות את המבט אל היעדרם הנוכח של רבבות פלסטינים שגורשו מיאפא ב-1948 וכך בן לילה נשמטה הביתיות מתחת לרגליהם של פלסטינים רבים ככל שהיה ניתן, אנשים שחייהם כרוכים בתולדות הבית; אנשים שגרו בו, שבילו בו את חייהם, תכננו אותו או כתבו עליו. גבולותיו של הבית, זה הנתפס לכאורה כדבר טבעי, מקום פרטי ובטוח, הנמצא מחוץ לגבולות ההתערבות הלגיטימית של השלטון, הופרו ונחצו שוב ושוב מאז 1948 ועד היום. את בתים אלה ניתן להגדיר על פי ההיסטוריון פייר נורֶה כמחוזות זיכרון לנכבה ולפלסטין שאבדה. אלה הם שאריות, צורת הקיום האחרונה של תודעה זוכרת בקרב היסטוריה הקוראת לה, כיוון שהיא מתעלמת ממנה. דווקא מכיוון שההיסטוריה עושה שמות בזכרונות, נוצרים מחוזות הזכרון, אלה שעוצרים את הזמן ואת נוהגה של ההיסטוריה לעוות ולסלף. מחוזות זכרון אלה שימשו כנקודת מוצא לאמניות ולאמנים שלקחו חלק בפרויקט, ואלה יציגו במקומות שונים שהיו פה, ויתנו לאותם בתים חיים ומשמעות אחרת מזו שרובנו מכירים.
הפרויקט מתקיים לציון יום הנכבה ה-68, החָל ב-15.5. במהלך ה- 12-14.5.2016, הפרויקט יכלול סדרה של התערבויות אמנותיות בבתים פרטיים מהם גורשו פלסטינים ב-1948, ערב עיון וסיורים אלטרנטיביים ביאפא.

אוצרת: דבי פרבר
תחקיר והפקה: אביטל ברק
תרגום לאנגלית ועריכה לשונית: עמי אשר
תרגום לערבית: גלוקל תרגומים ופתרונות שפה
עיצוב: נעם שכטר ואיל זקין
תודה לחנה שמידט, רוני וגנר, הילה שניידרמן-כהן, מיכל טוביאס, מיכל גולדשטיין, עלמה כץ ויואב ביירך על האירוח הנדיב של התערוכות בביתם. לורד נבון על האירוח של ערב העיון בביתה. תודה גם לסמי אבו שחאדה, וואל קופטן, קרן קינברג, השאם אבו עמארה, איסחאק עבד אלראוף אבו עמארה (אבו השאם), שמוליק גרואג, אסמעיל אבו שחאדה (אבו סובחי) ואגודת אל-ראבִּיטה: גבי עאבּד, עבּד סַטל ועֻמר סִכְּסִכּ על עזרתם בתחקיר ההיסטורי על הבתים ולצוות זוכרות - ליאת רוזנברג, עמיה גלילי, עמר אלע'בארי, רנין ג'רייס, ג'סיקה נבו, ניבה גרינצוויג, רני לביא ויעל מסר.

מפת ההתמצאות בתוכניה מבוססת על המפה Jaffa 2030 שנוצרה במסגרת "פרויקט יפו - אוטוביוגרפיה של עיר" - אנחנו מודות למוחמד ג'באלי, למעצבת מיכל וקסלר ולעמותת איאם - דיאלוג והכרה, על שאפשרו לנו להשתמש במפה.

===
תערוכות בבתים פתוחים: [שימו לב - הצפייה בתערוכות תתאפשר אך ורק בשעות המצויינות למטה]

 

כמאל אלג׳עפרי: Recollection 

כתובת: רחוב שבטי ישראל 23, יפו, שעות פתיחת תערוכה: יום חמישי, 12 במאי, 19:00-21:00, יום שישי, 13 במאי, 14:00-16:00, יום שבת 14 במאי, 19:00-21:00.

סכנדר קובטי: CFJ1 | סכנדר קובטי, רביע בוכארי: האמת
וידיאו

כתובת: רחוב מגן אברהם 2, יפו | שעות פתיחת תערוכה: יום חמישי, 12 במאי, 19:00-21:00, יום שישי, 13 במאי, 14:00-16:00, יום שבת 14 במאי, 19:00-21:00.

סמאח שחאדה: תיעוד 

כתובת: רחוב רוזנבלט 14, יפו |  שעות פתיחת תערוכה: יום חמישי, 12 במאי, 19:00-21:00, יום שישי, 13 במאי, 14:00-16:00, יום שבת 14 במאי, 19:00-21:00.*

 

* בבית הסמוך ברחוב רוזנבלט 12 תוצג בין שעות אלה בלבד גם עבודת מוזאיקה של האמן ענן חמדן, אמן פסיפס מוואלג'ה המתגורר כיום ביריחו.

===
ערב עיון: גנאולוגיה של מחיקה - לצפייה בתיעוד ערב העיון בוידיאו לחצי/י כאן
יום שבת, 14 במאי, 16:30-18:30

ערב העיון יבקש להרחיב את הדיון בנושאים בהם עוסק הפרויקט, בדגש על המחיקה של החיים הרשמיים, הציבוריים, התרבותיים והפרטיים שהתקיימו בערים הפלסטיניות עד 1948 ככלל ושל יאפא בפרט, דרך הצגה ודיון בפרויקטים מגוונים החושפים את ההיסטוריה האורבנית של העיר שמעבר למקף שנמחקה.

דברי פתיחה: דבי פרבר
פרופ׳ טובי פנסטר ורוני שלזינגר: הבית כאזור מגע ביפו: פרויקט הכתובות במרחבים עירוניים בקונפליקט
אדריכלים שמיר זלקין ועמר בר אורין: בית קוטוּב - כמעט מודרניזם
קרן קינברג: בית אמין נאסיף-עולי ציון 36
הימת זועבי: עירוניים בלי עיר - חיפאווים בחיפה אחרי הנכבה

תמרה בן חלים: פליטה דור שלישי מיאפא, משפחתה גורשה ב-1948 למצריים, שיחת סקייפ

שאלות ותשובות

כתובת: רחוב נועם 7, יפו

שימו לב - מספר המקומות מוגבל, ההשתתפות מותנית בהרשמה מראש במייל: bavital@gmail.com

===
סיורים:

חזית ריקה - על מחיקה ושחזור | סיור ביאפא
עמי אשר
יום שישי, 13 במאי, 16:30-18:30

סערות רבות פקדו את נמל יפו ואת העיר שלצדו במהלך אותן שנים, אך אף אחת לא היתה קשה כזו של שנת 1948 והשנים שלאחריה, אשר מחקה כמעט כליל כל אות לעברה הלא-רחוק של העיר. סיור זה מוקדש לכמה מהאותות שעליהם חס המחק, ולמה שמסתתר מאחורי מה שנכתב על המחיקה בעפרון גס. סיור זה נכלל בספר "אומרים ישנה ארץ" / מדריך סיורים, בהוצאת זוכרות ופרדס, אשר מציע 18 סיורים אל רובעי ערים ואל כפרים פלסטיניים שהתרוקנו במהלך הנכבה ונהרסו ברובם בידי ישראל.

נקודת מפגש: קפה עלמה, יהודה הימית 19, יפו. להרשמה ולפרטים נוספים ניתן לפנות דרך המייל: tours@zochrot.org.

===
מגָּלוּת למולדת
ספינת שיבה וסיור בתים ביאפא
עמר אלע'בארי, עבד סטל
יום שבת, 14 במאי, ספינה 9:30-11:00, סיור 11:00 – 13:00

רבבות מתושבי יאפא הפלסטינים גורשו ב-1948 דרך הים בספינות לכיוון עזה וביירות. הסיור המשולב ידגים פעולת גירוש ושיבה ליאפא דרך הים, פעולה שתבקש להפוך את מסע הפליטות למסע של שיבה. חלקה הראשון של הפעילות יתחיל בשייט בספינה במהלכו יינתן הסבר על הגירוש ב-1948, יושמעו עדויות מפליטים ועדות מוקלטת של שפיק אל-חות - פליט מיאפא, בכיר באש"ף ומחבר הספר "בין מולדת לגלות - מיאפא התחיל המסע". חלקה השני של הפעילות יכלול סיור רגלי בבתים ביאפא.

נקודת מפגש: נמל יפו, מול האנגר 1, ספינת "סבבה", מזח 8. השיט מוגבל ל- 100 משתתפים/ות. ניתן גם להצטרף רק לחלקה השני של הפעילות, הסיור שיתחיל בשעה 11:00 בבוקר מאותה נקודת מפגש.
להרשמה ולפרטים נוספים ניתן לפנות דרך המייל: tours@zochrot.org.
שימו לב: ההשתתפות בשיט כרוכה בתשלום של 30 ש"ח למשתתף/ת לכיסוי עלויות השכרת הספינה ומותנית בהרשמה מראש.

===

לאירוע בפייסבוק לחצ/י כאן