לתכנייה המלאה של האירועים || לסיקור התקשורתי של האירוע || לצפייה בסיור ״מי שמעה על סמיראמיס?״ || לצפייה ביום העיון

המעבדה למחקר חזותי בעמותת זוכרות מזמינה:

כאן בַּלּׂא-כָּאן: בתים פתוחים, תערוכות וסיורים
קטמון, ירושלים

18-19-20 למאי, 2017
חמישי-שישי-שבת

הפרויקט "כאן בַּלּׂא-כָּאן", מיוזמתה של עמותת זוכרות, הוא הזמנה למבט עכשווי על היחסים שבין המחיקה של המרחב האורבני הפלסטיני בשכונת קטמון בירושלים ב-1948, לבין העקבות שהותירה זו במרחב. הוא שואל את כותרתו מהפואמה "ציור קיר" (ג'דאריה במקור בערבית), שראתה אור ב-1999, מאת המשורר הפלסטיני מחמוד דרוויש. הפואמה עוסקת במרחב שבין החיים בעולם הזה לבין מעמקי המוות כלידָה מחדש דרך הדיאלוג המורכב שמייצר דרוויש בין ההווה לעתיד. מרחב חדש זה שנוצר, ברצף הטמפורלי שבין ההיעדרות לנוכחות, הינו ציר משמעות העומד בבסיס הפרויקט.
מטרת הפרויקט היא לשחזר, למפות ולתעד את הזיכרון וההיסטוריה המחוקות של שכונת קטמון הפלסטינית, ולטוות מחדש יחסים, מדומיינים וקונקרטיים, בין אנשים, מקומות, בניינים, רחובות, אז, היום ובעתיד בירושלים. במרכז הפרויקט, יוצגו תערוכות בתוך בתים פרטיים בשכונה שייפתחו לקהל, בתים בהם נפקדוּת ונוכחות מתקיימים זה לצד זה ביתר שאת, בהם ההיסטוריה הלא מסופרת תהפוך מהיעדרות לנוכחות. האירוע יכלול גם סיורים אלטרנטיביים וערב עיון שיחתום את סדרת האירועים.
האירוע מתקיים לציון יום הנכבה ה-69 החָל ב-15.5, והינו שיתוף פעולה של זוכרות עם החוקרת והאמנית ד"ר דורית נעמן (Queens University, Canada) והפרויקט הדוקומנטרי-אינטראקטיבי שיָצרה של השכונה: Jerusalem We Are Here | يا قدس، نحن هنا

לאירוע בפייסבוק לחצ/י כאן

אוצרות: דבי פרבר, חגית קיסר

תחקיר היסטורי: אילן שטייר
הנחיית סיורים: אנואר בן בדיס, דורית נעמן
ייעוץ אמנותי: הדס זמר בן-ארי
תרגום לאנגלית ועריכה לשונית: עמי אשר
תרגום לערבית: גלוקל תרגומים ופתרונות שפה
עיצוב: נעם שכטר ואיל זקין

תודה לאלונה בידני-אורבך ומרטין אורבך, חסן ופתחיה אבו דאלו, לי לוריאן ודני קרונברג וסילבי ברקוביץ׳ על האירוח הנדיב של התערוכות בביתם. תודה גם לגדעון שילה על עזרתו בתחקיר ההיסטורי ולצוות זוכרות - נדב ענבר, עמר אלע'בארי, עמיה גלילי, רנין ג'רייס, יעל מסר, ג'סיקה נבו, ניבה גרינצוויג ועתליה נבו-ישראלי.

תוכניית האירועים:

תערוכות בבתים פתוחים

///קטמון הישנה: ארכיון ער///

דורית נעמן

התערוכה מכילה פרגמנטים של חיים: תצלומים, התכתבויות, מפות, מסמכי ארכיון וסרטים, ביוגרפיות של בתים נפקדים. כאן, במרחב האינטימי של הבית בשכונת קטמון, קורסים עבר והווה לעבר מרחב משותף, בו היעדרות הופכת לנוכחות, הלא-כאן הופך לכאן.

עיצוב תערוכה: נעם שכטר, איל זקין

כתובת: רחוב דוסתאי 15

שעות פתיחת התערוכה: יום חמישי, 18 במאי, 18:00-21:00, יום שישי 19 במאי, 12:00-15:00, יום שבת 20 במאי, 12:00-15:00.

 

(בתצלום: האלה וסרי אלסכאכיני בביתם בקטמון, ארכיון משפחת אלסכאכיני)

 

///קטמון: מפה מוּערת///

נקודת תצפית וירטואלית אל שכבות ההיסטוריה האורבנית של קטמון הנעה דרך רבדים של זמן ומרחב. המבקרת מוזמנת להאיר ולהעיר את המפה, להרחיב ולצמצם את גבולות הנוף המושטח של מבט העל, כך שהבלתי אפשרי הופך, ולו רק להרף עין, לאפשרי.

עיצוב ובנייה: יונתן וורד, גיל אדם
מיפוי וסאונד: חגית קיסר, דורית נעמן
קונספט: חגית קיסר, דבי פרבר

עיצוב אתר:  Helios Design Labs

כתובת: הילדסהיימר 15

שעות פתיחת התערוכה: יום חמישי, 18 במאי, 18:00-21:00, יום שישי 19 במאי, 12:00-15:00, יום שבת 20 במאי, 12:00-15:00.

 

 

///קטמון המדומיינת: ערוצים///

ראפת חטאב

בין השכבות הנערמות ומוחסרות של ציור הקיר לבין ההתפשטות וההתפרקות של האובייקטים הפיסוליים של הסוּרָה ״טוהר האמונה״, נוכחים קירות הבית אליו מתייחסת התערוכה של ראפת חטאב. אך בעת ובעונה אחת, זו חורגת ממנו, מייצרת בו הסטה, פוערת בו אפשרות חדשה.

מיקום: נכנסים לבית בדרך עפר מימין לרחוב מעגלי יבנה 116, סמוך לפארק גוננים (יהיה שילוט במקום)

שעות פתיחת התערוכות בבתים:* יום חמישי, 18 במאי, 18:00-21:00, יום שישי 19 במאי, 12:00-15:00, יום שבת 20 במאי, 12:00-15:00.

* אנא שימו לב כי הכניסה לבתים הפתוחים תתאפשר רק בשעות אלו.

====

כאן בַּלּׂא-כָּאן: ערב עיון

יום שבת, 20 במאי, 22:00-19:00

ערב העיון יבקש להרחיב את השיח אודות קטמון הפלסטינית דרך דיון בעשייה עכשווית ובעתיד מדומיין ואפשרי. במהלך הערב יציגו יוצרים/ות שעוסקים/ות במחקר היסטורי, תכנון עירוני, אקטיביזם, ספרות ושירה, אשר עבודתם מכוונת להכרה בעוול וכתיבה מחדש של המרחב העירוני, התרבותי והסימבולי כתנאי לתיקון, יצירת מרחב משותף, בירושלים ומֵעֵבֶר לה.

19:00
דברי פתיחה דבי פרבר, עמותת זוכרות

19:15-20:30

ד״ר דורית נעמן חוקרת ואמנית, Queen's University, Ontario, Canada
ירושלים, אנחנו כאן: המרחב הווירטואלי כארכיון שיתופי וכפעולה מנכיחה

מגיבים:
- רואן בשאראת מנכ״לית שותפה סדאקה-רעות
לשמוע על מעלול מסבתי ולצאת לפעולה
- שמואל גרואג אדריכל ויועץ שימור, בצלאל
העיר הערבית - הארכיון המשוטט: מקרה הבוחן של שדרות ירושלים ביפו
- גיש עמית היסטוריון ואיש חינוך
ביזה/שיבה: קטמון והספריות הפלסטיניות

שאלות ותשובות

20:45 - 20:30 הפסקה

20:45-22:00 שירת קטמון: זכות השיבה של הערבית
בערב ספרות ושירה דו-לשוני עברי-ערבי בקטמון נשאל האם השירה והספרות יכולות להעניק לנו זיכרון אחר של העבר, תקווה אחרת לגבי העתיד, והאם הדו-לשוניות העברית-הערבית יכולה באמת להיות זמן ההווה שלנו?

משתתפים: שייח'ה חליוא, נעמה גרשי, ראג'י בטחיש, נטע וינר, אלטייב ע'נאים, אלמוג בהר
מנחה: יוני מנדל

כתובת: אשר 1, בקעה, ירושלים

שימו לב - הכניסה חופשית אך מספר המקומות מוגבל, יש להירשם מראש בכתובת מייל: fiestin@gmail.com.

====

סיורים:

״ברחוב רחל אמכם שמאלה...״ | סיור מודרך עם אנואר בן בדיס

נתחיל בקונסוליה היוונית ונספר על בנייתה של שכונת קטמון דרך כמה אנקדוטות על אנשיה הבולטים ובתיהם. נמשיך במעלה רחוב רחל אמנו ונכיר את ביתו של המשורר עבד אלכרים אל-כרמי (אבו סלמה), נתמקד באיש, נקריא משיריו ונספר על גורלו ב-1948.

יום שישי, 19 במאי, 15:30-17:30, נקודת מפגש: הקונסוליה היוונית (רחל אמנו פינת רחוב תל חי). להרשמה ולפרטים נוספים ניתן לפנות דרך המייל: tours@zochrot.org.

מי שמעה על סמיראמיס? | סיור מודרך עם דורית נעמן

פיצוץ בית המלון ״סמיראמיס״ (רחוב החי״ש) כמעט ואינו מוכר לישראלים, אפילו לא לבני שכונת קטמון, אבל הוא חקוק בתודעתם של פלסטינים רבים כתחילתה של הנכבה בירושלים. הסיור יחל במנזר סן סימון, יעבור דרך סמיראמיס וישזור בין השאר ארבעה סיפורים על הנכבה בקטמון והחיים אחריה מנקודת מבטן של נשים פלסטיניות שחיות כיום.

יום שבת, 20 במאי, 10:00-11:45, נקודת מפגש: פארק סן סימון, ליד שער הכניסה למנזר. להרשמה ולפרטים נוספים ניתן לפנות דרך המייל: tours@zochrot.org.