ערב עיון לכבוד צאת ספרה של ד"ר פאטמה קאסם
Palestinian Women: Narrative Histories and Gendered Memory

יום ד', 25.5.11, 20:00

בספרה מביאה קאסם את סיפוריהן האישיים של נשים פלסטיניות שחוו את הנכבה והפכו בעקבותיה לאזרחיות של מדינת ישראל. דרך הסיפורים נבחנים בספר היחסים המורכבים בין לאומיות, אזרחות ומגדר, והאופן בו משמש הזיכרון כאתר של הנצחה והתנגדות.

ד"ר פאטמה קאסם סיימה את עבודת הדוקטורט - עליה מבוסס הספר - במחלקה למדעי ההתנהגות באוניברסיטת בן גוריון, ופוסט-דוקטורט באוניברסיטת ברלין החופשית. היום מלמדת במכללת אחוה ובמכללת סכנין.

ידברו:
ד"ר פאטמה קאסם, מחברת הספר, תציג את עיקרי הממצאים העולים מסיפורי החיים של הנשים המרואיינות, וכן תדבר על התייחסות האוניברסיטה לעיסוק שלה בנושא ולמשמעותה הפוליטית של התייחסות זו.

פרופסור לב גרינברג, ראש מחלקה מייסד של המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת בן גוריון, ומי שהנחה את קאסם בדוקטורט, ידבר על חשיבות המחקר וייחודיותו: על חשיבות הקול הנשי, הדיון בגוף, בשפה ובבית, ועל חוסר השימוש במונח "נכבה" על ידי הנשים המרואיינות.


ספא אבו רביעה, אנתרופולוגית ודוקטורנטית במחלקה ללימודי מזרח תיכון באוניברסיטת בן גוריון ופעילה חברתית. כותבת על השיח ההיסטורי והמגדרי הבדואי בקרב בנות דור 48' בנגב. היא תדבר על חשיבות הנכחתו של זיכרון הנכבה ועל מקומו של הקול הנשי בכך.