מחלקת החינוך ב"זוכרות" מזמינה אתכם לקורס ייחודי בו נסקור יסודות תיאורטיים להבנת תהליכי ההתמודדות של יהודים בישראל עם הנכבה הפלסטינית ועם שיבת הפליטים כחלק מתהליכים של שינוי תודעתי-חברתי.

מנחה: ד"ר אסף קידר

פתיחת הקורס: 01 יולי 2013
ימי ב' 9:30-12:00
8 מפגשים
עלות: 350 שח*

במפגש עם מושג הנכבה ועם הרעיון של שיבת הפליטים הפלסטינים לארץ, חווים יהודים רבים בישראל קושי רגשי עמוק אשר בא לידי ביטוי בצורות שונות, החל מהכחשה, הדחקה והתנגדות וכלה בפחדים, אשמה ובלבול. תגובות רגשיות מסוג זה נובעות מכך שהנכבה מאתגרת את היסודות עליהם גדלנו וחונכנו, ויוצרת סדק בפעולות המחיקה והדיכוי שעליהן מושתת הפרויקט הציוני כולו. אילו מסגרות תיאורטיות יכולות לעזור לנו להבין את המנגנונים הנפשיים והתודעתיים הללו? וכיצד ניתן לייצר תהליכים שיביאו להתרופפות של המנגנונים האלה ולתזוזה בכיוון של הכרה בנכבה, לקיחת אחריות עליה ופעולה ממשית לתיקון העוול ההיסטורי?

במהלך הקורס נקרא טקסטים המייצגים מגוון גישות ביקורתיות (פסיכולוגיה ביקורתית, פוסטקולוניאליזם, פמיניזם, תיאוריה קווירית ופדגוגיה ביקורתית), ונבחן כיצד ניתן לחולל דינמיקה טרנספורמטיבית מיטיבה במרחבים אישיים, משפחתיים וקהילתיים ובאזור החפיפה שבין הנפשי/תודעתי והחברתי/פוליטי.

הקורס מציע תהליך למידה תאורטי להבנת התהליכים הרגשייים והפוליטיים שאנחנו עוברים כחלק מתהליכי שינוי תודעה בארץ, ויפתח כיווני מחשבה להעמקה ומיקוד של הפרקטיקות בהן עוסקים המשתתפים בתחומי העשייה שלהם. הקורס מיועד לאנשים שעוסקים בתהליכי שינוי תודעה: אנשי ונשות חינוך, אקטיביסטיות ואקטיביסטים, אמניות ואמנים, הורים, פעילי ופעילות ארגונים חברתיים, פסיכולוגיות ופסיכולוגים ועוד.

תיאוריות ביקורתיות ורדיקליות של העשורים האחרונים (פוסט-קולוניאליזם, פוסט-סטרוקטורליזם, פמיניזם רדיקלי, תיאוריה פסיכואנליטית ועוד) שמות דגש רב על חשיבותם של מנגנונים נפשיים ותודעתיים בתחזוק דפוסי-שליטה חברתיים ופוליטיים, ומכאן גם החשיבות המיוחסת למימד הנפשי-תודעתי בתהליכים של שחרור, כמו דמוקרטיזציה ודה-קולוניזציה. בתפיסה זו, האישי והחברתי/פוליטי אינם ניתנים להפרדה (הגם שאינם חופפים לחלוטין זה לזה), אלא מכוננים זה את זה. לסובייקטים (כלומר יצורי-אנוש המתקיימים ופועלים בעולם כיישויות בעלות רצונות, תשוקות, אמונות ואלמנטים נפשיים/תודעתיים אחרים) אין קיום בפני עצמו אשר קודם למנגנוני-הכוח שפועלים עליהם וליחסים החברתיים שבהם הם משוקעים. מבנים חברתיים ופוליטיים לעתים קרובות מייצרים או מכוננים סובייקטיביות מסוג מסוים, מעגנים את עצמם ברבדים שונים של עולמנו הפנימי (בתבניות חשיבה, בהשקפת העולם, במבנים רגשיים לא-מודעים וכו'), ושליטה זו בסובייקטיביות מאפשרת את המשך התקיימותם. 
מצד שני, המנגנונים והיחסים החברתיים הללו לעולם אינם מסוגלים להגיע לשליטה טוטלית בסובייקטים שהם מכוננים. הן המבנים החברתיים עצמם והן הנפש והתודעה האנושית מכילים יותר-מדי מורכבויות, סתירות פנימיות, חורים ודליפות מכדי שניתן יהיה לקבע אחת ולתמיד את הסובייקטיביות האנושית ולכבול אותה באופן מוחלט לפרויקטים של שליטה ודיכוי. המרווח הזה, בין הכינון החברתי של הסובייקט לבין ה"זליגה" המתמדת של אותה סובייקטיביות מהמבנים המכוננים אותה, הוא-הוא המרווח המאפשר את קיומם של פרויקטים לשינוי תודעתי-חברתי ולעיצובם של הסדרים חברתיים ופוליטיים יותר חופשיים. בהקשר של ישראל/פלסטין, זהו המרווח המאפשר את היחלצותם של יהודים ישראלים מחבלי הסוציאליזציה הציונית ואת התנועה לקראת צדק היסטורי ודה-קולוניזציה של החברה והמרחב.

את הקורס ינחה ד"ר אסף קידר, מרצה להיסטוריה בסמינר הקיבוצים, בעל דוקטורט במדע-המדינה מאוניברסיטת קליפורניה-ברקלי, סטודנט בתכנית להכשרת מטפלים בביוסינתזה (פסיכותרפיה גופנית) בקמפוס "ברושים", וחבר בוועד המנהל של עמותת זוכרות.

מבנה הקורס:
הקורס יכלול 8 מפגשים, ויתקיים בימי שני, פעם בשבוע, מה 1.7.2013 ועד ה 26.8.2013, בין השעות 9:30 ל 12:00. 
הקורס יערך בחדר הלימוד של עמותת זוכרות, רח' יצחק שדה 34, קומה 4, חדר 400. 
עלות: 350 שח. 
*או לפי יכולת המשתתף/ת.

ניתן לשלם עבור הקורס במשרדי זוכרות בצ'ק או במזומן, או בכרטיס אשראי
בתשלום באינטרנט נא לכתוב בהערות: עבור קורס תהליכי שינוי תודעה.

להרשמה ופרטים נוספים: עמיה גלילי | amaya@zochrot.org | 03-6953155