משתתפי סמינר לימודי בארץ, שמארגן המרכז ללימוד השוואתי של קונפליקטים (CFCCS) בבלגרד, יציגו שלושה פרוייקטים של זיכרון בסרביה.
מנחה ד"ר אורלי פרידמן, מנהלת CFCCS. 


ערב עיון באנגלית בזוכרות ביום שלישי 14/1/2014 בשעה 20:00.
יצחק שדה 34 ת"א, קומה 4, חדר 400.

4 פנים לאומרסקה - ננאד פורוביץ׳
פרויקט אומנותי מתמשך החוקר ומאתגר אסטרטגיות של ייצור זיכרון ואתרי הנצחה מנקודת מבטם של מי שמודרים מהזיכרון הציבורי. האתר אומרסקה היה מכרה ביוגוסלביה הסוציאליסטית; מחנה ריכוז לאכולוסיה לא-סרבית בתחילת שנות ה-90 במהלך המלחמה בבוסניה-הרצגובינה; אתר בו צולם סרט סרבי שובר קופות; קומפלקס של מכרה שנמכר לחברה הרב-לאומית Arcelor Mittal. הפרזנטציה תציג את הרקע ההיסטורי-פוליטי של אומרסקה בתקופת המלחמה ואת המציאות הפוסט-מלחמתית שגיבשה את החלוקות האתניות. כמו כן יוצגו פרקטיקות של התנגדות למחיקת הזיכרון של אומרסקה: טקסי הזיכרון השנתיים של עמותות האסירים לשעבר באתר שהיה מחנה ריכוז בשנות ה-90 ועד היום אינו מוכר כמקום בו התבצעו פשעי מלחמה.

ספר הזיכרון לקוסובו ויוזמת הזיכרון של בטייניצה - סנדרה אורלוביץ׳
ספר הזיכרון של קוסובו מהווה עדות חסרת תקדים למלחמה בקוסובו (1998-2000). הכרך הראשון של הספר חושף את סיפורם, של 2046 א/נשים, שנהרגו או נעלמו במהלך המלחמה, את נסיבות המוות או ההעלמות, ואת העובדות האישיות והמשפחתיות של כל אחד/ת מההרוגים/ות נעדרים/ות. 
יוזמת הזיכרון של בטייניצה (שכונה בבלגרד) היא פרוייקט המבקש לפתוח לראשונה דיון ציבורי בעניין קברי אחים של אלבנים/יות בסרביה - קורבנות של פשעים שבוצעו על ידי כוחות הביטחון הסרביים - שנתגלו אחרי שנים של הסתרה בקרבת מרכז העיר בלגרד. הפרוייקט מבקש לשבור את השתיקה וההכחשה של פשעי המלחמה ואוסף לשם כך עדויות מצולמות (oral history) של בני/ות משפחה של הקורבנות.

אקטיביזם בתגובה לרוויזיוניזם היסטורי בסרביה - נבויישה מיליקיץ׳ 
מאז שנות ה-80 החלו בסרביה נסיונות סמויים לשכתוב ההיסטוריה של מלחמת העולם השניה ותפקידם של הסרבים בה. בתקופת שלטונו של סלובודן מילושביץ׳ מהלכים אלו הפכו גלויים וקיבלו גושפנקה חוקתית. מאז הדחתו של מילושביץ, בשנת 2000, המגמות הרוויזיוניסטיות הללו העמיקו ושינו את התפיסות הרווחות ביחס למלה״ע ה - 2 ביוגוסלביה. הפרזנטציה תמקם את המגמות הללו כחלק ממגמות דומות בכל אירופה, אולם תתמקד בקונטקסט המקומי של סרביה ובאקטיביזם פוליטי ובאתגרים העומדים בפני החברה האזרחית בסרביה.