עמותת זוכרות | 8 מפגשים | 21.1-11.3 | ימי רביעי, 18:00-21:00 | תל אביב

עמותת זוכרות פותחת קורס חדש לאנשי/ות תכנון שיעסוק בקשר בין הנכבה לבין תכנון צודק. מטרת הקורס היא לבחון את הימצאות והיעדרות הנכבה בעולם התכנון ולהכיר כלים ופרויקטים תכנוניים ביקורתיים הנשענים על עקרונות של צדק ופיוס.

הנכבה נוכחת בשיח הישראלי יותר ויותר, ואף בשדה התכנון ניכרות מגמות של הכרה במורשת הפלסטינית הבנויה, אך ההכרה בנכבה ובפליטים הפלסטינים כחלק מהעבר, ההווה והעתיד של המקום והמרחב שלנו הינה עדיין טאבו בתחומי התכנון השונים בארץ. תחום התכנון הוא אחד התחומים המשפיעים ביותר על עיצוב הסביבות המגוונות שבהם אנחנו חיים. מערכות התכנון בארץ הן אחד הגורמים המרכזיים שפועל ופעל למחיקת העדויות לחיים הפלסטיניים שהיו כאן עד 1948 וכן כאחד המנגנונים המשעתקים דיכוי ואפלייה של האוכלוסייה הפלסטינית בכלים ופרקטיקות תכנוניות הן בתוך תחומי הקו הירוק והן בשטחי הגדה ועזה.

למתכננים/ות תפקיד מרכזי בהובלת תהליכי שינוי בחברה הישראלית בהכרה בנכבה ובקידום פתרון המושתת על עקרונות של צדק ופיוס ובניית פתרונות תכנוניים שיובילו ויושתתו על עקרונות אלו.

תכנית הקורס: הקורס בנוי משלושה חלקים. החלק הראשון יעסוק בנכבה ובביטוייה המרחביים והשלכותיה התכנוניות. בחלק השני נעלה לדיון את השאלות ♦ האם הנכבה נמשכת? ♦ מהם הביטויים התכנוניים שלה וכיצד היא משפיעה על עיצוב המרחב? ♦ כיצד מדיניות התכנון הממסדית פועלת למחיקה, הדרה והפרדה של האוכלוסייה הפלסטינית? ♦ האם הפקעת הקרקעות נמשכת? נציג את המציאות התכנונית בירושלים המזרחית, בנגב, ביישובים ובערים הפלסטיניות בישראל ובמחנות הפליטים בגדה. בחלקו השלישי של הקורס נבחן כלים תכנוניים אפשריים לעתיד המתייחסים גם לסוגיית שיבת הפליטים ומודלים תכנוניים שונים בארץ ובעולם.
הקורס מיועד למתכננים/ות (אדריכלים, מהנדסים, מתכננים, מעצבים ועוד), הוא כולל שמונה מפגשים בני שלוש שעות כ"א, אחת לשבוע בימי רביעי בין השעות 18:00 – 21:00 ויכלול גם סיור והרצאות אורח מגוונות.
הקורס יתנהל בעברית.
מנחות הקורס: נילי ברוך, מתכננת ערים | עמיה גלילי, רכזת חינוך בעמותת זוכרות.
תאריך פתיחה: 21.1.2015. תאריך סיום: 11.3.2015
המפגשים יתקיימו בעמותת זוכרות, רח' יצחק שדה 34, קומה 4, חדר 400.
עלות הקורס: 350 ₪ למשתתפ/ת או לפי יכולת.
לפרטים נוספים והרשמה: עמיה גלילי, education@zochrot.org | 03-6953155

לאירוע בפייסבוק