עמותת זוכרות מחפשת מורים, מורות ובתי ספר שיקחו חלק בפיילוט ייחודי לתכנית לימודים "התכנית ללימודי תקווה" במהלך שנה"ל הבאה.

נכון שתמיד רצית תכנית לימודים ייחודית, מרתקת, אקטואלית, אך כזו שגם לא תוותר על הבנה היסטורית ומעמיקה של הסכסוך? תכנית שבה יילמדו כיצד הובילו פתרונות לסכסוך במקומות אחרים בעולם? וגם - כזו שתתן (ולו מעט) תקווה לתלמידים ולנו לעתיד חיובי במקום הזה?

מחלקת החינוך של עמותת זוכרות מזמינה אתכם ואתכן לקחת חלק ולהוביל את תכנית הלימודים "ללימודי תקווה" בבית הספר שלכם. זוהי תכנית לימודים ייחודית על צדק מעברי, הנכבה והסכסוך הישראלי פלסטיני לבתי ספר. התכנית משלבת למידה היסטורית ועכשווית, דיונים, העמקה ולמידה מבוססת תוצר.

תכנית הלימודים מיועדת לחטיבת הביניים ולחטיבה עליונה והיא כוללת 14 מערכי שיעור (42 שעות הוראה) בנושא צדק מעברי, למידה ממקומות שונים בעולם על פתרון קונפליקטים, הכרות עם ההיסטוריה וההווה של הקונפליקט הישראלי-פלסטיני, ופיתוח יוזמה אזרחית על ידי התלמידים של אפשרויות לתיקון ומימוש מנגנונים של צדק מעברי אצלנו.

זוכרות מציעה למורים ולמורות לקחת חלק בפרויקט פיילוט שיכלול:

  • ערכה מפורטת ומורחבת של השיעורים בתכנית הלימודים וחומרי עזר טקסטואליים וויזואליים.
  • השתלמות בקיץ הקרוב שתכלול הכרות מעמיקה עם החומרים, דרכים להעברת התכנים ואופני התמודדויות עם אתגרים אידיאלוגיים ופדגוגיים.
  • מפגשי ליווי אישיים וקבוצתיים לאורך שנה"ל.
  • סיור ליישוב פלסטיני שנהרס במהלך הנכבה.
  • גישה חופשית ופתוחה למאגר המידע של זוכרות הכולל עדויות, תמונות, חומרי ארכיון ועוד.

המורים והמורות ובתי הספר שייקחו חלק בפיילוט מתחייבים להעביר את הקורס / תכנית הלימודים במסגרת כיתה אחת במהלך שנת הלימודים הבאה.      

מהן השאלות המרכזית שהתכנית עוסקת בהן?

מהו צדק מעברי עבורנו? מה המשמעות של לקיחת אחריות על העבר? כיצד חינוך יכול לקדם תהליכי צדק מעברי? מה בין צדק מעברי לנכבה? מה בין צדק מעברי לכיבוש? האם הנכבה והכיבוש הם הסיפור של האחר, הפלסטיני, או שלנו, הישראלים? כיצד זה מאתגר אותנו ומה אנחנו, כתלמידים, יכולים לעשות עם הלמידה הזו כבר היום?  כיצד אפשר לעודד תקווה לעתיד חיובי גם כיום, במצב של סכסוך אלים, מתמשך ועקוב מדם?

מהם הנושאים העיקריים שהתכנית עוסקת בהם?

הכרות עם מנגנונים של צדק מעברי; מימוש צדק מעברי ברואנדה ובדרום אפריקה; הכרות עם הסכסוך הישראלי פלסטיני מפרספקטיבות היסטוריות ועכשוויות (למשל למידה על לאומיות ציונית ולאומיות פלסטינית לפני הקמת מדינת ישראל, קולוניאליזם ואוריינטליזם, הנכבה, הנכסה, הכיבוש, המשטר הצבאי, הפקעת אדמות, אפלייה וגזענות, פליטים פלסטינים ועוד); למידה מבוססת תוצר: התלמידים יעצבו ויבנו מנגנוני צדק מעברי שמתאימים לנו, וייזמו פעולה אזרחית שתוכל לקדם עשייה של צדק מעברי וסיום הסכסוך כחלק מחשיבה על פתרונות אפשריים לסכסוך.

מהו צדק מעברי?

"צדק מעברי" הוא מונח המתאר פעילות מחקרית וציבורית העוסקת באופנים בהן חברות, מדינות והקהילה הבינלאומית מתמודדות עם מורשת של עוולות והפרות זכויות אדם. בהקשר זה פותחו ברחבי העולם בשנים האחרונות גישות משפטיות, פוליטיות וחברתיות להתמודדות עם עבר של אלימות פוליטית ודיכוי. המוסדות הבולטים של צדק מעברי כוללים לדוגמה ועדות אמת ופיוס, בתי משפט בינלאומיים, תוכניות פיצוי ושיקום, רפורמות מוסדיות, מודלים שונים של הנצחה וזיכרון, ויוזמות אמת ופיוס אזרחיות וקהילתיות.        

נשמח להיפגש איתך להכרות מעמיקה יותר עם התכנית ולחשיבה משותפת כיצד התכנית יכולה להיות רלוונטית בבית ספרך.

לפרטים נוספים ויצירת קשר