לאירוע הפייסבוק

להזמנת כרטיסים באתר הסינמטק לחצו כאן

בתאריכים 1-3/12/2016 נקיים את פסטיבל הסרטים 48 מ״מ בפעם הרביעית בסינמטק תל-אביב ובתיאטרון אלסראיא ביפו.  במהלך שלושה ימים יוצגו סרטים בולטים בנוף הקולנוע המקומי והעולמי העוסקים באופנים שונים בנכבה, בהשלכותיה המתמשכות עד היום ובשיבת הפליטים הפלסטינים.

48 מ״מ מתקיים כמדי שנה סביב כ"ט בנובמבר, במלאת שישים ותשע שנים להחלטת האו"ם על תכנית החלוקה. תכנית זו קיבעה את רעיון החלוקה וההפרדה בין יהודים לפלסטינים בארץ ומהווה צומת מרכזית בסכסוך המתמשך ובהפיכתם של מאות אלפי פלסטינים לפליטים.

הסרטים שיוצגו זו שנתו הרביעית של הפסטיבל עוסקים בפליטוּת המתמשכת בגדה המערבית ובעזה, בעקורים הפנימיים בתוך גבולות 48 ובפליטים הפלסטינים בגולה. סרטים אלה מאפשרים לא רק להיחשף לאירועים היסטוריים ועכשוויים, אלא גם מעודדים חשיבה מעשית על שיבת הפליטים הפלסטינים אשר דרכה נוכל להבין אחרת את המרחב שבו אנו חיים ולדמיין אחרת את עתידו.

יום חמישי - 01.12.2016 

20:00 : אירוע פתיחה, אולם 1 סינמטק תל-אביב

הפסטיבל ייפתח בהקרנה של אחד הסרטים המרכזיים על המלחמה הנוכחית בסוריה והשפעותיה על הפליטים הפלסטינים. 

השבּאבּ של ירמוכּ 
בימוי: אקסל סלווטרי-סינז
(צרפת/סוריה 2013, 82 דקות, ערבית וצרפתית עם תרגום לאנגלית ועברית)

ה"שבּאבּ של ירמוכּ" הוא סרט תיעודי העוקב אחר קבוצת צעירות וצעירים ממחנה הפליטים הפלסטיני הגדול במזרח התיכון. בין שעמום לתקווה, כמיהה למרד, תשוקות ואידאלים, הסרט מאפשר הצצה אינטימית ושנונה לחיי הדור השלישי של פליטים פלסטינים בגולה.    לצפיה בטרילר

חסן היקר בימוי: אקסל סלווטרי-סינז(צרפת 2014, 4 דקות, צרפתית עם תרגום לאנגלית ועברית)

זמן קצר לאחר שצולם הסרט ״השבאב של ירמוכ״, הטיל צבא אסד מצור על מחנה הפליטים שהיה מלווה בהפגזות קשות והפך אותו לשדה קרב. ב-2014, יצר הבמאי את ״חסן היקר״ – מכתב פרידה ויזואלי מאחד מחברי הקבוצה שנהרג בלחימה.

__________

יום שישי - 02.12.2016

14:00 מחווה לבמאי איליה סולימאן אולם 1 סינמטק תל-אביב 

בין ההקרנות תתקיים הרצאה קצרה על ידי ד"ר אריאל שטרית אודות שפתו הקולנועית של הבמאי הנודע איליה סולימאן והאופן הייחודי וההומוריסטי בו הוא מתמודד עם סוגיית העקורים הפלסטינים הפנימיים.

מחווה על ידי התנקשות

(תוניסיה/ארה"ב 1992, 28 דק' ערבית ואנגלית עם תרגום לאנגלית)

סרט פואטי קצר המתרחש במהלך לילה אחד בזמן מלחמת המפרץ הראשונה, בו מנסה סולימאן, הכותב תסריט בדירה בניו-יורק, לתקשר עם העולם מחוץ לדירתו, ונכשל. מתוך הסיטואציה הטרגיקומית הזו מחלץ הבמאי אמירה נוקבת, רגישה ומצחיקה אודות זהות בגלות.

הזמן שנותר – כרוניקה של נוכח נפקד

(צרפת/ איטליה/ בלגיה/פלסטין 2009, 116 דקות, ערבית ועברית עם תרגום לאנגלית ועברית)

"הזמן שנותר" הוא סרט אוטוביוגרפי למחצה הנפרס על פני ארבע תקופות היסטוריות משנת 1948 ועד לתקופתנו. הסרט נוצר בהשראת יומניו האישיים של אבי הבמאי שתיעד את קורות המשפחה מהימים בהם היה פעיל במאבק הפלסטיני של 1948, ובהשראת מכתבי אמו של הבמאי לבני המשפחה אשר גורשו בכוח מפלסטין ואינם יכולים לשוב אליה מאז.ב-2009 זכה הסרט בפרס חבר השופטים, פרסי הקולנוע של אסיה והאגן הפסיפי, וכן בפרס חבר השופטים של פסטיבל חיפה באותה שנה.

משחק: סאלח בכרי, עלי סלימאן, מנשה נוי, אליה סולימאן, סאמאר טאנוס

__________
 

יום שישי - 02.12.2016

20:00  פלסטין והנכבה בקולנוע הסורי: דיון והקרנת סרטים

תיאטרון אלסאריא, יפו

יוצרים סורים נמנו על הראשונים שעסקו בנכבה הפלסטינית ובהשלכותיה ככלי מרכזי למאבק בעוול ההסטורי כחלק מהמאבק העולמי באימפריאליזם בשנות השבעים.  

בארוע נסקור יצירות קולנועיות מסוריה ואת הייצוגים השונים של הנכבה בתוכם. בהשתתפות: ראג'י בטחיש, סלאח דבאח, לליב מלמד ויעל מסר

לאחר מכן יוקרן הסרט "פלטת סרדינים" של הבמאי עומאר אמירלאי

( סוריה,1997, 17 דקות, ערבית עם תרגום לאנגלית) במאי הסרט מבקר ביחד עם עמיתו מוחמד מאלאס בעיר קוניטרה, לשעבר בירת הגולן, שנכבשה בידי ישראל ב-1967 והוחזרה לסוריה במסגרת הסכם הפרדת הכוחות לאחר מלחמת 1973. דרך ביקור ודיון בעיר הנטושה, מעלה אמירלאי שאלות נוקבות לא רק על ההיסטוריה הכואבת של המקום אלא גם על תפקידו הפוליטי של הקולנוע. 

______________

יום שבת, 03.12.2016

12:00  סינמטק תל-אביב, אולם 4 סלטה בּלאדי  בימוי: נדיה כאמל (מצרים/שוויץ/צרפת, 2007, 106 דקות, ערבית, איטלקית, צרפתית ועברית עם תרגום לאנגלית ועברית) 

סרטה התיעודי המרגש של הבמאית המצרית נדיה כאמל עוסק בקורות משפחתה, המהווה שילוב יוצא דופן של תרבויות ודתות. כאמל מלווה את אחיינה הצעיר נביל בתהליך הגילוי על בני משפחתו שנפוצו במקומות שונים בעולם כתוצאה מהנכבה. הבמאית נפגשת עם בני המשפחה השונים ואף מפגישה בין כאלה שלא התראו למעלה מ-60 שנה. ב-2008 זכה הסרט בפרס הסרט התיעודי הארוך הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים הבינלאומי במומבאי, וכן בפרס נור בפסטיבל הקולנוע הערבי בסן פרנסיסקו.

ההקרנה תלווה בהקדמה של אייל שגיא ביזאווי.

לצפיה בטריילר

___________

יום שבת, 3.12.2016

14:00 אולם 4, סינמטק תל אביב אמבולנס

בימוי: מוחמד ג׳באלי (נורווגיה/פלסטין 2016, 109 דקות, ערבית עם תרגום לאנגלית ועברית)

במאי הסרט התיעודי, מוחמד ג׳באלי המתגורר בעזה, מצטרף לצוות אמבולנס בזמן ההתקפה האחרונה של ישראל על עזה ב-2014. ממתעד מהצד הוא הופך לחלק בלתי נפרד מהצוות ומלווה את חבריו ברגעים שונים וקשים של עבודות הצלה מסוכנות וקורעות לב. בתקופת הכאוס האפל, הסרט מבטא את הטראומה אך גם את התקווה שהיא מצרך כה יקר ערך בעזה.

להקרנה תקדם הרצאה קצרה של ד"ר חררדו לייבנר על תולדות היחסים בין עזה לישראל.

_____________

 אירוע נעילה : יום שבת, 3.12.2016

 21:00, אולם 1 בסינמטק המסתננים בימוי: ח'אלד ג׳ראר (פלסטין/לבנון 2013, 70 דק׳, ערבית, תרגום לעברית)

סרטו התיעודי עטור הפרסים של ח'אלד ג'ראר מלווה מספר תושבים מהגדה המערבית כשהם מחפשים דרך לעקוף את חומת ההפרדה כדי למצוא עבודה, להתפלל ולפגוש את בני משפחתם. הסרט חושף את ההרפתקנות שבניסיונות השונים של בודדים וקבוצות למצוא סדקים בחומה. לצפיה בטרילר

______________

כתובות ורכישת כרטיסים
סינמטק תל אביב, שפרינצק 2, תל אביב, רכישת כרטיסים דרך אתר הסינמטק או בקופות

לאירוע בתיאטרון אלסראיא, מפרץ שלמה 10, יפו העתיקה (ליד החמאם),

שמירת כרטיסים דרך המייל 48mm@zochrot.org או בטלפון 052-8826868 /0547566247

 

לפרטים נוספים: 48mm@zochrot.org // 03 6953155