15 מפגשים | 22.1.19-16.4.19 | ימי רביעי, 18:00-21:00 | אליד (לוד)

עמותת זוכרות פותחת סדנא ייחודית לאנשי/ות העוסקים תכנון (אדריכלות, הנדסה, תכנון עירוני, עיצוב, עבודה סוציאלית, אנתרופולוגיה וסוציולוגיה, כלכלה ועוד), שתעסוק בקשר בין הנכבה לבין תכנון צודק. מטרת הסדנא היא לבחון את הימצאות והיעדרות הנכבה בעולם התכנון ולהכיר כלים ופרויקטים תכנוניים ביקורתיים הנשענים על עקרונות של צדק ותיקון. בסדנא נבנה יחד כלי תכנוני בנושא הנכבה והשיבה ללוד.

הנכבה נוכחת בשיח הישראלי יותר ויותר, ואף בשדה התכנון ניכרות מגמות של הכרה במורשת הפלסטינית הבנויה, אך ההכרה בנכבה ובפליטים הפלסטינים כחלק מהעבר, ההווה והעתיד של המקום והמרחב שלנו הינה עדיין טאבו בתחומי התכנון השונים בארץ. תחום התכנון הוא אחד התחומים המשפיעים ביותר על עיצוב הסביבות המגוונות שבהם אנחנו חיים. מערכות התכנון בארץ הן אחד הגורמים המרכזיים שפועל ופעל למחיקת העדויות לחיים הפלסטיניים שהיו כאן עד 1948 וכן כאחד המנגנונים המשעתקים דיכוי ואפלייה של האוכלוסייה הפלסטינית בכלים ופרקטיקות תכנוניות.
למתכננים/ות תפקיד מרכזי בהובלת תהליכי שינוי בחברה הישראלית בהכרה בנכבה ובקידום פתרון המושתת על עקרונות של צדק ופיוס ובניית פתרונות תכנוניים שיובילו ויושתתו על עקרונות אלו.

תכנית הסדנא: הסדנא בנויה משלושה חלקים. החלק הראשון יעסוק בנכבה, בביטוייה המרחביים ובהשלכותיה התכנוניות. נכיר פרוייקטים שמתכננים שיבה. בחלק השני נעלה לדיון את השאלות ♦ האם הנכבה נמשכת? ♦ מהם הביטויים התכנוניים שלה וכיצד היא משפיעה על עיצוב המרחב? ♦ כיצד מדיניות התכנון הממסדית פועלת למחיקה, הדרה והפרדה של האוכלוסייה הפלסטינית? ♦ האם יש מודלים תכנוניים מהעולם שרלוונטים לנו? בחלקה השלישי של הסדנא נבחן כלים תכנוניים אפשריים לעתיד המתייחסים גם לסוגיית שיבת הפליטים ונבנה כלי פרקטי תכנוני שייתייחס ללוד.

הסדנא מיועדת לא/נשי תכנון ומקצועות רלוונטים, היא כוללת חמש-עשרה מפגשים בני שלוש שעות כ"א, אחת לשבוע בימי רביעי בין השעות 18:00 – 21:00. הסדנא תכלול גם 2 סיורים בימי שישי והרצאות אורח מגוונות. מפגשי הסדנא יתנהלו בעברית ובערבית.

מנחת ומרכזת הסדנא: פידא שחאדה, מתכננת ערים.

תאריכי הסדנא: 22.1-16.4.2019.

המפגשים יתקיימו בלוד.

עלות: 350 ₪ למשתתפ/ת או לפי יכולת.

עלות הקורס: 350 ₪ למשתתפ/ת או לפי יכולת.

הרשמה לסדנא: בבקשה למלא את טופס ההרשמה

לפרטים נוספים: עמיה גלילי  | פידא שחאדה | 03-6953155.

Facebook Event

עיצוב גרפי: אמל שופאני