על מי מוטלת "האחריות היהודית לנכבה"? האם כשבאות לדבר על אחריות אפשר להתעלם מרבדים אתניים ומעמדיים בתוך החברה היהודית-ישראלית? ואיך קשורה הנכבה המתמשכת של הפלסטינים לדיכוי של המזרחים בישראל? מהי האחריות של אשכנזים כלפי שתי הקבוצות? בכל השאלות האלה ועוד עסקנו בסדרת פעילויות ש"זוכרות" יזמה בשנים האחרונות והן עמדו במרכזה של קבוצת מחקר וחשיבה שהנחה תום מהגר.

אנחנו מזמינות אתכןם להצגת שני מחקרים, שנכתבו במסגרת קבוצת המחקר "הנכבה, האשכנזים והמזרחים", ולדיון מאתגר, כן ומרחיב מחשבה על שאלות היסוד האלה:

1. ציונות סכום אפס: השיח של ספרדים בני הארץ / מיכל הרמתי: במאמרה מיכל שואלת כיצד המשטר הקולוניאלי וכינונו דרך המלחמה ב 1948 השפיעו על היהודים הילידים בארץ? כיצד השפיעה חלוקת העיר על האליטה הספרדית בירושלים? האם ההשלכות של המלחמה וחלוקת העיר השפיעו על השיח הפוליטי שקבוצה זו קידמה?
2. להטוטנות, זהות וקבוצות דיאלוג / מיכל זק: מיכל, מנחת קבוצות דיאלוג בין יהודים ופלסטינים, בוחנת כיצד אפשר להכניס את הרובד האתני היהודי לתוך הפרקטיקות בקבוצות הדיאלוג. כיצד אשכנזיו་ת  ומזרחיו་ת יכולות לבוא לידי ביטוי בתהליך הקבוצתי, מתוך הבנה שהן חלק אינהרנטי מיחסי הכוח בין יהודים ופלסטינים, ושהתמודדות עם המציאות המורכבת על רבדיה השונים היא הכרחית להבנת הסכסוך.

יגיבו וישוחחו על המחקרים:
ד"ר רבאח חלבי, מכללת אורנים והאוניברסיטה העברית. עבד כעשרים שנה בתחום המפגשים בין פלסטינים ויהודים, כותב ועורך מאמרים וספרים בנושא המפגש היהודי- ערבי, זהות וחינוך, חינוך רב- תרבותי ופדגוגיה ביקורתית.
תום מהגר, פעיל מזרחי, בלוגר באתר "העוקץ", מנחה קבוצת המחקר "אשכנזים, מזרחים והנכבה" בזוכרות.

מוזמנות.ים לבוא, לשמוע ולהשמיע גם.
המאמרים יפורסמו לפני האירוע באתר "העוקץ". פרטים נוספים ולינקים יהיו באירוע בפייסבוק.
הדיון יתקיים בעברית.

יום שישי, 15.2.19, 10:00-12:00, עמותת זוכרות.
רח' יצחק שדה 34, קומה 4, חדר 400, תל אביב.
לפרטים נוספים: education@zochrot.org

Facebook Event