לרגל יום הנכּבּה ה-71, החל ב-15 במאי, מארגנת זוכרות, ביום שבת 18.5.2019, אירוע "זיכרון, הכרה ושיבה" לעיר יאפא (יפו). האירוע יכלול שיט של כשעה בנמל יפו, שיסמל את רגעי הגירוש מהעיר, קריאה למימוש שיבת הפליטים ודמיוּן סימבולי של שיבה מעשית. אחרי הירידה מהספינה, נצא לסיור שיבה רגלי מהנמל לשכונת מנשיה, במהלכו נעצור במספר תחנות לדבר על המקום והזמן, על ההיסטוריה והעתיד, על הנכבה והשיבה.

באמצע במאי 1948 הושלם כיבושה של העיר יאפא. רק כארבעת אלפים פלסטינים מתוך יותר מ-120 אלף שחיו במחוז יפו נשארו בעיר. הם רוכזו בשכונת עג'מי, הוקפו בגדר תיל, ובמשך כשנתיים נכפה עליהם לחיות בתוך מה שהפך ל"גטו עג'מי". תושבי יפו הפלסטינים נדחקו ברובם, תחת ההפגזות של ההגנה, לכיוון הים, קפצו על אניות וסירות שלקחו אותם כפליטים אל הלא נודע. הכוחות שגירשו גם מנעו, ועודם מונעים, את השיבה של הפליטים.

שכונת מנשיה היפואית שנוסדה ב-1879 נכבשה אף היא ותושביה גורשו. במקום השכונה הפלסטינית הוקמו פארק צ'רלס קלור, קטע מטיילת תל אביב, בתי מלון, מתחמי מגורים ועסקים ומתחמי תיירות ובילוי. השריד האחרון כמעט וסימן ההיכר הבולט של השכונה ששרד את הנכבה הוא מסגד חסן בק שחזר להיות פעיל.

בימים אלה, לא רחוק מהמסגד, בפארק שתחתיו קבורות אבני הבתים הפלסטיניים אשר הרסו דחפורי העירייה בשנות השבעים, הוקם "כפר תיירים" להנאתם\ן של באי האירוויזיון, המתקיים בפארק הירקון על אדמות כפר פלסטיני נוסף שתושביו גורשו גם הם ב-1948 הוא אלשיח' מונס.

זוכרות מזמינה את הקהל להשתתף באירוע חשוב זה ומבקשת באמצעותו לאזכר את הנכבה ולקרוא לציבור הישראלי לקבל אחריות ולתקן את העוולות שעוללו מדינת ישראל והתנועה הציונית לעם הפלסטיני.

השתתפות מותנית בהרשמה מראש דרך המייל umar@zochrot.org

עלות: 30 ₪ לאדם

הסבר והדרכה יינתנו בעברית. תרגום לאנגלית וערבית יסופק על פי הצורך.

נקודת מפגש: נמל יפו, ספינת "סבבה".

שעת מפגש ועליה לאנייה: 9:00

תחילת הסיור הרגלי: 10:30

סיום משוער לסיור הרגלי: 12:30

נקודת סיום: סמוך ל"כפר התיירים" בפארק צ'רלס קלור.

תנאי המסלול נוחים ואורכו כשני קילומטר.

לבירורים: עמר אלע'בארי 0528743099