שבת | 23.11 | 13:00 | אִקְרִת

פסטיבל הסרטים 48מ"מ - אירוע מיוחד

בואו איתנו לסיור באִקְרִת והקרנה של "טרילוגיית מדע בדיוני" מאת לריסה סנסור שתתקיים בכנסיית הכפר.

אקרת הוא כפר בראש הר בגליל המערבי. בנובמבר 1948 הגיע הצבא הישראלי לכפר ודרש מתושביו לעזוב בתואנה שהאזור מסוכן. רוב תושבי הכפר, שמנו 490 נפש, הועברו לכפר סמוך והובטח להם כי ישובו בתוך שבועיים, אך האזור הוכרז אזור צבאי סגור ונאסר עליהם לשוב. תושבי אקרת עתרו לבג"ץ, שפסק ביולי 1951 כי פינויים נעשה בניגוד לחוק וכי יש להתיר להם לשוב. בערב חג המולד באותה שנה, החריבו חיילים ישראלים את הכפר והותירו על כנם רק את הכנסייה ואת בית הקברות. מאוחר יותר, הופקעו אדמות הכפר לשימוש המדינה.

מאז, ניהלו תושבי אקרת מאבק משפטי שהסתיים ב-2003 בפסיקת בג"ץ שדחתה את דרישתם להשיב לעצמם את אדמותיהם. הכפריים המקוריים וצאצאיהם – המונים כיום כ-1,500 נפש, עקורים פנימיים ברחבי צפון הארץ – רשאים לקיים טקסים בכנסייה ולקבור את מתיהם בבית הקברות – ותו לא.

ב-2012, קבוצה של צעירים, צאצאי העקורים המקוריים, שבו לכפרם בניסיון לתבוע עליו בעלות ולשקמו. הם נטעו גני ירק בין ההריסות, וחיו במבנה מאולתר בסמוך לכנסייה, שם נחגגת המיסה דבר חודש בחודשו. הם גם הגישו תכנית אב מפורטת לכפר שכוללת הקמת 500 בתים. אישור הממשלה לתכנית טרם ניתן. למצער, הכנסייה חוברה לא מכבר לרשת החשמל.

בעוד בני אקרת רוצים להאמין בעתיד של תקווה ועומדים על זכותם לשוב, סנסור רוקמת חזון קיצוני של עקירה שאין ממנה חזור. מצד שני, היא אינה מוותרת על זכותה למולדת, ומציעה דרכים יצירתיות להבטיח את עתידם של בני עמה ויהי מה.

עד כמה שחשוב לדבר על העבר, לריסה סנסור, וכמוה בנות ובני אקרת, קוראים לנו לדמיין את העתיד. אולי הוא ייראה כמו חזונה הדיסטופי של היוצרת – מזרח תיכון על סף אפוקליפסה – או יותר כמו החזון הארצי, האופטימי של צעירי אקרת. במה נבחר? כיצד מצטייר העתיד בעיניכם?

עמר אלע'בארי מעמותת זוכרות ינחה את הסיור, והאוצרת דבי פרבר תהיה הדוברת האורחת בהקרנה.

אתם מוזמנים לנסוע איתנו באוטובוס שייצא מגינת לווינסקי בתל אביב (רחוב הגדוד העברי, בצד הצפוני של הגינה) בשעה 11:00 או להגיע ישירות לאקרית ב-13:00. ההקרנה תתחיל ב-15:00 ולאחריה תתנהל שיחה עם הקהל.

נודה לכם אם תירשמו מראש להסעה ב-tours@zochrot.org. אם אתם מגיעים בכוחות עצמכם, תוכלו להיעזר באפליקציה שלנו, iNakba. למידע נוסף: עמר אלע'בארי, 052-8743009.

 

טרילוגיית מדע בדיוני

בימוי: לריסה סנסור

פלסטין | 2009-2016 | 44 דקות | ערבית עם כתוביות בעברית ובאנגלית

בעתיד, הם אכלו מכלי חרסינה משובחים

הסרט מתנהל לאורך התפרים שבין מדע בדיוני, ארכיאולוגיה ופוליטיקה. בעזרת שילוב בין תנועה חיה וגרפיקה ממוחשבת (CGI), הוא בוחן את תפקיד המיתוס בהיסטוריה, בעובדות ובזהות הלאומית. ארגון מחתרת טומן מתחת לאדמה כלי חרסינה מעודנים המיוחסים לציביליזציה שלא היתה ולא נבראה. מטרתם היא לשנות את ההיסטוריה ולספק תימוכין לתביעות עתידיות על אדמותיהם ההולכות ונעלמות של חברי הארגון. מרגע שיגלו אותם הארכיאולוגים של העתיד, כלי הפורצלן הללו יוכיחו את קיומו של עם בדוי זה – בדיעבד. על ידי מימוש מיתוס משל עצמם, הופכת מלאכתם של המורדים להתערבות היסטורית – הם מקימים מדינה דה פקטו. Trailer

אחוזת בית

פרויקט "אחוזת בית" מורכב מסרט מדע בדיוני בן תשע דקות וסדרת תמונות, המציעים יחדיו גישה דיסטופית להחריד אך מבודחת למבוי הסתום במזרח התיכון. באמצעות תמהיל קולח של CGI, שחקנים חיים ופסקול אלקטרוני-ערבי, בוחן הסרט פתרון אנכי לבעיה הפלסטינית. הפלסטינים יקבלו מדינה בצורת גורד שחקים בודד: אחוזת בית. העם הפלסטיני כולו יתאכלס בענק אנכי אחד ויחיד, וסוף סוף יזדמן לו לחיות כמו במעמד העליון. טריילר

אקסודוס בחלל

"אקסודוס בחלל" משתעשע בעיבוד מחודש של קטעים מתוך "אודיסיאה בחלל" להקשר הפוליטי המקומי. הסרט עוקב אחר היוצרת עצמה במסעה ההזוי במרחבי היקום, המהדהד את הדגשים התמאטיים של סטנלי קובריק על האבולוציה האנושית, הקדמה והטכנולוגיה. אולם סנסור מעלה בסרטה את הרעיון של הפלסטינית הראשונה בחלל, ובפרפראזה על המשפט הידוע של ארמסטרונג עם נחיתתו על הירח, היא מפרשת את המחווה הבדיונית הזו כ"צעד קטן לפלסטינית, צעד גדול לאנושות". הסרט פורס בפנינו חזון נאיבי ואופטימי של עתיד פלסטיני המנוגד בתכלית לכוחות הנוגסים בימים אלה במדינה פלסטינית ומכלים את עצם היתכנותה.

לתוכנית מלאה באתר הפסטיבל