זוכרות מזמינה אתכם\ן לסיור לימודי בשטח הכפר הפלסטיני עמואס, אחד משלושת כפרי לטרון- עמואס, יאלו ובית נובא, שנכבשו, נהרסו ותושביהם גורשו על ידי הצבא הישראלי ביוני 1967. אזור לטרון היה יעד לכיבוש כבר ב- 1948, אך הניסיונות החוזרים ונשנים של הצבא הישראלי להשתלט עליו דאז כשלו. במלחמת ששת הימים המטרה הושגה. הכפרים נכבשו תוך דקות, כמעט ללא קרב. התושבים המופתעים קיבלו הוראה מהצבא הישראלי לפנות את הכפרים ולצעוד לכיוון ראמללה. תוך שבועיים מחק הצבא את שלושת הכפרים מעל פני האדמה, ומנע בכוח את שיבת התושבים בתום המלחמה. מהלך מתוכנן של טיהור אתני ומחיקה מוחלטת.

מה שהתרחש ב- 1967 היה המשך לנכבה שהחלה ב- 1948 ועודה מתמשכת עד ימים אלה. כיום, ולמרות שאזור לטרון, שהפך להיות פארק קנדה או פארק איילון, נכבש כשאר הגדה המערבית ב-1967 ונמצא מעבר לקו הירוק, הוא דה- פקטו שטח מסופח למדינת ישראל. בימים אלה קיימת דריכות לקראת כוונותיה של ישראל לספח חלקים נוספים מהגדה המערבית בהתאם ל"עסקת המאה" האמריקאית- ישראלית. תכנית זו היא ביטוי נוסף לנכבה המתמשכת, והמשך לאותה תפיסת עולם שאפיינה את הציונות מתחילת דרכה- השתלטות על כמה שיותר שטח עם כמה שפחות פלסטינים. על כן, יש לראות את כיבוש "השטחים" ב- 1967 ו"העובדות" הנוספות שישראל קבעה בהם כחלק מהנכבה המתמשכת.  

הסיור יכלול הליכה בין שרידי אחד משלושת כפרי לטרון- כפר עמואס, הסבר על מהלכי המחיקה, קריאת טקסטים והצגת תמונות.

שבת, 6 ביוני, בין 11:00 - 13:00

מנחה הסיור: עֻמר אלע'בארי

הסבר והדרכה יהיו בעברית. במידת הצורך גם בערבית. תרגום לאנגלית יינתן בצד.

הסעה מתל אביב: גינת לוינסקי, רח' הגדוד  העברי, בשעה 10:00

חזרה משוערת לתל אביב 14:00

להרשמה להסעה  Tours@zochrot.org

לבירורים: 8743099 – 052

להגעה עצמאית לעמואס ולנקודת המפגש: יש לרדת מכביש מספר אחת בצומת לטרון ולנסוע מזרחה לכיוון פארק איילון- קנדה [יש שילוט]. אחרי נסיעה של כחצי ק"מ על כביש מספר 3 יש לפנות ימינה בכניסה הראשית של הפארק, שם מתחיל הסיור.

להגעה ניתן גם להיעזר באפליקציית  iNakba

עלות: תרומה מומלצת עבור הסיור 30 ש"ח, או 50 ש"ח עבור הסיור וההסעה או לפי יכולת.

לתרומה כללית לזוכרות נא להיכנס לדף התרומות באתר https://zochrot.org/he/donate/landingPage