מח'ול סיפר כי ארגונים פוליטיים, אנשי ציבור ועשרות ארגוני חברה אזרחית נענו לקריאה להקים קואליציה בין-ארגונית, שתיאבק למען יישום זכות השיבה של הפליטים והעקורים הפלשתינים. על-פי התכנון, ההכרזה הרשמית על הקמת "קואליציית השיבה הפלשתינית" תיערך בסוף החודש בעכו, במהלך הכנס השנתי השלישי של "זכות השיבה והשלום הצודק". בקואליציה ייטלו חלק גם ארגונים ופעילים יהודיים, ובהן ארגון "זוכרות". 

"בראש מעייניה של 'קואליציית השיבה הפלשתינית' תהיה הכרזת שנת השישים ל'נכבה' הפלשתינית (מה שהפלשתינים חווים כאסון שפקד אותם ב-1948 – א.ע), כשנת הגברת המאבק למען שיבת הפליטים למולדתם וליישוביהם ולהשבת רכושם בהתבסס על החלטות האו"ם ועל אמנות זכויות האדם", אמר מח'ול. 

הוא דחה מכל וכל את האפשרות של ויתור פלשתיני על זכות השיבה. "בבסיס ההצטרפות לקואליציה עומדת התביעה כי השיבה הנה זכות אישית וקיבוצית, שאינה מתבטלת בשל התיישנות, ואין לשום נושא ונותן זכות או סמכות לוותר עליה", הבהיר מח'ול. 

הפלשתינים יקבעו את גורלם 

למרות שחוגים יהודיים הביעו רצון לקחת חלק בהתארגנות החדשה, מח'ול טוען כי הקואליציה לא פונה לישראלים או לדעת הקהל הישראלית. "מי מהישראלים שרוצה להצטרף למאבק משותף, שיצטרף", אמר. "אבל אני לא רוצה לפנות לדעת הקהל הישראלית. אנחנו לא מחפשים טובות". 

הוא ציין כי לדעתו, רק הפלשתינים זכאים להחליט לעצמם אם לממש את זכות השיבה לישראל, או לכל מדינה אחרת. 

במקביל קרא מח'ול לקהילה הבינלאומית להטיל "עונשים" על ישראל, אם תעמוד בסירובה שלא ליישם את זכות השיבה. "אנחנו נחריף את מדיניות החרם, ונקרא לקהילה הבינלאומית להטיל סנקציות על ישראל", אמר. לדבריו, הטלת חרם וסנקציות על ישראל יפגעו בלגיטימיות שלה. 


במקביל לפנייה לקהילה הבינלאומית, מתח יו"ר "אתג'אה" ביקורת נוקבת על יחסה של אותה קהילה עצמה לפלשתינים. "הקהילה הבינלאומית משחקת תפקיד נפשע, כנותנת גיבוי לישראל", אמר. "זאת מאחר והיא מטילה את מלוא האחריות על ההתנגדות הפלשתינית, ולא על המשך הכיבוש".