כמה מאות צעדו אחר הצהריים (יום ג') על חורבות הכפר מִסכֶּה ליד טירה במשולש לציון יום הנכבה ה-62 "אסון הקמתה של מדינת ישראל", לטענתם. בין הצועדים ילדים ובני נוער, חלקם נשאו את דגלי פלסטין ואחרים את דגלי טורקיה. יו"ר ועד העקורים, עורך הדין ואקים ואקים, אמר כי "הכחשת הנכבה כמוה כהכחשת השואה".

ביום הנכבה מציינים הערבים החיים בישראל את עקירתם של 531 כפרים ואת העובדה שבמדינת ישראל מתגוררים 300 אלף פליטים ועוד ארבעה מיליון פליטים מתגוררים ברחבי העולם. מדי שנה נבחר כפר אחר של עקורי 48'. השנה ציינו הערבים את יום הנכבה על חורבות הכפר מִסכֶּה. בכפר התגוררו כאלף תושבים עם קום המדינה, חלק גדול מהם מתגורר כיום בטירה. "אנשים גרים כמה מאות מטרים מביתם שנעקר מהם ועד היום הכאב אינו מרפה", אמר יו"ר ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, מוחמד זיידאן.


"יום שמחתה של המדינה הוא יום אסוננו" (צילום: זום אאוט הפקות)

לדבריו, הערבים המתגוררים בישראל לא יוכלו לקיים יחסים תקינים עם המדינה כל עוד אחיהם הפליטים לא ישובו לביתם. "במקום לחוקק חוקים מפלים במדינה, חוקים גזעניים כנגד הערבים, המתגוררים במולדתם, צריך לחוקק חוקים שיאפשרו לפליטים לשוב לבתיהם ואני אומר - אם יש רצון לפתור את הבעיה יש גם דרך, המדינה צריכה להבין שיום שמחתה ועצמאותה הוא יום אסוננו".

יו"ר ועד העקורים אמר: "לא נסלח על הפשעים שאירעו ב-48, אנחנו עומדים על זכותנו להחזיר את כל הפליטים לבתיהם". זיידאן דיבר על כך שמשנה לשנה עולה מספר המשתתפים בתהלוכת יום הנכבה והביע הערכה על השתתפות ילדים ובני נוער: "כל החוקים הגזעניים כנגד הציבור הערבי בישראל רק מחזקים ומאחדים אותו".  


התהלוכה בכפר מִסכֶּה, עם מפתח לבית שאיננו (צילום: AFP)

 

 

אחריו נשאה דברים פרופ' קליר אורן מעמותת "זוכרות": "לא צריך לפחד מזכות השיבה ולא צריך להכחיש את הנכבה. ההכרה בזכויות של העם הפלסטיני רק תסייע לפיוס בין שני העמים".

חבר הכנסת טלב א-סאנע קרא בשיחה עם ynet לממשלת ישראל להודות באחריות לנכבה כבסיס לפיוס אזרחי ולאומי. "הכפרים העקורים הם עדות לפשעי הציונות אשר כללו פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות, כולל עקירת עשרות יישובים, גירוש מאות אלפי פלסטינים, וזאת רק בחלוף שנתיים לאחר מלחמת העולם השנייה ועשרות שנים לפני דו"ח גולדסטון. שום חוק לא ימנע מאיתנו לציין את יום הנכבה ולהזכיר למדינת ישראל את אחריותה לאותם פשעים".