בזמן שבו נאבקים אחינו בעולם הערבי נגד המשטרים הדיקטטוריים ונלחמים למען חופש, חירות ודמוקרטיה, נגד מדיניות הקיפוח שמתנהלת נגדם עשרות שנים על-ידי שליטים רשעים חסרי רחמים, נלחמת הדמוקרטיה הישראלית נגד התושבים הערבים-פלסטינים שחיים במדינת ישראל, ועושה הכל כדי לשלול את חירותם וזכויותיהם. אם נספור את החוקים הגזעניים שאושרו, במיוחד בכנסת האחרונה, נגד הערבים שחיים בארץ האבות, זה יספיק לסדרה של מאמרים.

ביום שלישי שעבר, בשעה מאוחרת ואפלה, השתמשה הכנסת בכלי הדמוקרטי שלה וכיוונה אותו נגדנו כדי לאשר את "חוק הנכבה", במטרה להעניש כלכלית מוסדות המשתתפים בציון יום זה. האבסורד הוא השימוש בדמוקרטיה נגד בסיס הדמוקרטיה עצמה, ונגד אוכלוסיה שלמה, כדי לפגוע בזכות הדמוקרטית היסודית. לא יעלה על הדעת לאשר חוק שכזה, האוסר לציין יום שכבר נחרט בזיכרון הקולקטיבי שלנו.

חוק הנכבה מאפשר לשר האוצר להפחית את המימון והתקציבים המוקצים למוסדות מטעם הממשלה, אם אותו מוסד ישלול את ערכי הבסיס של מדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית. החוק פוגע במוסדות החינוך ובזכותנו לשמור על המורשת והתרבות שלנו, וגם פוגע עמוקות בחופש הביטוי.


מעשה טיפשי ולא-דמוקרטי 

את הגלגל אי אפשר להחזיר לאחור. החוק כבר עבר, אבל אם היתה ההנהגה הפוליטית אחראית יותר, חוק כזה, שיזמה "ישראל ביתנו", וחוקים מהסוג הזה, לא היו אמורים לעבור בשלום. ואם חוזרים להיסטוריה, נגלה שהחוקים הגזעניים מהסוג הזה היוו את הגרעין וההתחלה שהובילו לשואת העם היהודי, או אם תרצו - ה"נכבה" של העם היהודי. אנחנו לא מכחישי שואה, אנחנו מכירים בה, למרות שלא היינו חלק בה. ורציתי לשאול למה מותר לעם היהודי לציין את השואה, בעוד שאסור לנו, התושבים הערבים, לציין את יום הנכבה? למה לקחתם לנו את הנכבה? ובאיזו זכות?

איך אתם רוצים שאנחנו נכיר בשואה ובה בעת לא נכיר בנכבה שלנו? למה אתם מתכחשים לנכבה שלנו? איש אינו יכול להכחיש שיש היום כ-4-5 מיליון פליטים פלסטינים שחיים במחנות הפליטים, מחוץ לארץ מולדתם, וסובלים בכל יום ובכל שעה. לא יעלה על הדעת שנכיר בנכבה של עם אחר ולא נכיר בנכבה שלנו. שלילת זכותנו לציין את הנכבה היא מעשה בלתי אנושי, טיפשי ולא דמוקרטי.

אווירת הגזענות שוררת במדינה, וזה עובר כרגיל על סדר היום הציבורי במגזר היהודי, האזרחים הערבים לא מרגישים בטוחים, ואנו עדים להרבה אירועים גזעניים נגדנו, כמעט בכל יום ובכל מקום - כמו מה שקורה למשל בצפת. לצערי הרב, חוקים גזעניים כמו חוק הנכבה מוסיפים אש למדורה, ומעודדים את גל הגזענות ששוטף את המדינה, אבל אל תשכחו שהקערה עלולה להתהפך על פיה והתוצאות יהיו חמורות יותר למדינה כולה.

 מטרת חוקים מסוג זה היא מיגור תושבי המגזר הערבי והכנעתם, אבל כולנו יודעים שהלחץ מוביל לפיצוץ. קשה להכניע את "הדור הזקוף" ולשלול ממנו את מורשתו, עברו, תרבותו והערכים שגדל עליהם. החוק עבר, אבל המבחן האמיתי של המדינה יהיה במניעת אישור החוק הגזעני הבא, והמבחן שלנו יהיה בציון יום הנכבה.