במלחמת העצמאות ב-1948 נהרסו כ-500 כפרים פלשתיניים בשטחה של מדינת ישראל הצעירה. תושביהם נטשו את בתיהם מפחד צה"ל והכוחות היהודיים שפעלו ביישוב, אחרים גורשו מכפריהם באופן פעיל. כיום, רק מעט מן הכפרים ההרוסים מוזכרים במקומותיהם. על חלקם הוקמו יישובים חדשים, ואחרים כוסו בפארקים ושמורות טבע.

ארגון "זוכרות", התומך בקידום זכות השיבה של הפלשתינאים, מנהל כמה שנים מסע לאזכור הכפרים ההרוסים, ובשבוע שעבר זכה להישג. בכירים בקק"ל הודיעו לארגון, כי בפארקים שבהם מוצב שלט שמפרט את ההיסטוריה של האזור - יוזכרו גם הכפרים הפלשתיניים שהיו בו. כך יעלו מתהום הנשייה כ-31 כפרים, שאיתרע מזלם והריסותיהם נמצאות בפארק שיש בו שלט. בין הכפרים: עמוקה שביער ביריה, ריחנייה שבפארק רמת מנשה, ג'ימזו ביער בן שמן, סרעה ביער צרעה ועג'ור בפארק בריטניה. הם יצטרפו ל-12 כפרים אחרים, שכבר מוזכרים בשלטי קק"ל.

ב"זוכרות" מגדירים את החלטת קק"ל כ"שינוי מעניין ומהפכני". מנהל הארגון איתן ברונשטיין אמר ל"הארץ" כי "אני חושב שהיום יש יותר פתיחות לנושא והוא מתחיל לאיים פחות. השמיים לא יפלו אם נספר שגירשנו ערבים והרסנו כפרים". רוב הכפרים נהרסו כבר במלחמה, כאשר כוחות צה"ל פוצצו את הבתים, כשלעתים הם מותירים על תלם מסגדים, כנסיות ובתי קברות. במקרים אחרים הועברו הבתים לרשות המדינה. על חלקם הוקמו יישובים ואחרים נכללו בפארקים או שמורות טבע. חלק מהכפרים נהרסו עשרות שנים לאחר מלחמת העצמאות. מ"זוכרות" נמסר כי בפארקים של קק"ל נמצאות הריסות של 86 כפרים.

בעבר, עתר הארגון לבג"ץ נגד קק"ל והמנהל האזרחי בדרישה לציין בפארק קנדה שבאזור לטרון, שרובו בשטח הגדה המערבית, את חורבות הכפרים יאלו ועמואס, שנהרסו ב-1967 אחרי מלחמת ששת הימים. בעקבות העתירה, הסכימה קק"ל ב-2005 להציב שני שלטים שציינו את מיקום הכפרים. אולם, שבועיים לאחר מכן נעקר אחד השלטים ועל השני רוסס הכיתוב בצבע שחור. כעבור זמן מה נעקר גם השלט השני.

ההסכמה החדשה של קק"ל אינה קשורה בתוצאות העתירה הקודמת. לפי הסיכומים בין שני הארגונים, "זוכרות" יעביר לקק"ל את הנתונים שבידיו על כל הכפרים החרבים בארץ, לבדיקת הפקחים. כמו כן סוכם, שהארגון יעביר לקק"ל נוסח מוצע לטקסט שיירשם על השלטים החדשים.

מקק"ל לא התקבל אישור לסיכומים, אולם אישרו כי בשבוע שעבר התקיימה ישיבה.