ד"ר אודי אדיב, ישראלי שריצה עונש מאסר של 12 שנה בגין ריגול עבור סוריה, אמר (שבת, 30.6.07) בכנס של ערביי ישראל בנושא זכות השיבה, כי בשנים האחרונות חל שינוי גדול בעמדות הציבור הישראלי בכל הנוגע לזכותם של הפליטים הפלשתינים לשוב לבתיהם בתוך הקו הירוק.

"זאת טעות!"

"אם לפני 35 שנה כשהתחלתי בפעילותי הפוליטית היו רק קולות בודדים בקרב הציבור הישראלי שדיברו על הנושא, כיום מדובר בשיח שיש לו לגיטימציה לא רק בקרב אינטלקטואלים, אלא גם בציבור הרחב", אמר אדיב.

ד"ר אדיב יעץ לפלשתינים לחדול מלעסוק בכוחה של ישראל. "הפלשתינים מדברים כל הזמן על עוצמתה הטכנולוגית והכלכלית של ישראל ועל כך שארה"ב עומדת מאחוריה. זאת טעות!", הדגיש אדיב. "יש לפלשתינים ולגורמי השמאל היהודי שתומכים בהם מרחב תמרון גדול בתוך הציבוריות הישראלית. ישנו קהל רחב בתוך ישראל שניתן להשפיע עליו".

"זעזוע עמוק בתוך החברה הישראלית"

את הכנס שהתקיים בתיאטרון אל-לאז בעכו, ארגנו, בין השאר, מכון אמיל תומא למחקר פוליטי והיסטורי, ועמותת "זוכרות", הפועלת להנחלת "הנכבה הפלשתינית" בקרב הציבור היהודי.

ראשון הדוברים בכנס היה הד"ר מסעוד אגבריה, שסיפר על ניסיונו עם הקהל הישראלי במסגרת עבודתו במכללת בית ברל.

"בעת האחרונה חל שינוי יסודי בהכרה של החברה הישראלית והבינלאומית בזכותם של הפלשתינים לשוב לבתיהם", אמר אגבריה. להוכחת דבריו הוא הזכיר את כתביו של הד"ר אילן פפה, את ספריהם האחרונים של יושב-ראש הכנסת לשעבר אברהם בורג, אהרון מגד, ונשיא ארה"ב לשעבר ג'ימי קרטר, וכן את הסרטים: "כלה בגליל"; והסרט "זכרונות נחמני", ששודר בערוץ הראשון.

"סקר שנערך בשנה האחרונה מראה ש-70 אחוז מהישראלים מכירים בזכויות ההיסטוריות של הפלשתינים על הארץ הזאת", אמר אגבריה. "מדובר בזעזוע עמוק מאוד בתוך החברה הישראלית".