את הצוות, שכלל אנשי מקצוע ופעילים (רובם בהתנדבות!), הובילו מקצועית האמן גיל מועלם דורון וארכיטקט אמנון בראור.
תחת הכותרת "גישה (בלתי) מוגבלת - ממרחב צבאי למרחב אזרחי", הוגשו לתחרות מאות הצעות צוותי תכנון מעשרות מדינות.
הפרויקט של הצוות שאורגן ע"י זוכרות עסק במחנה צבאי נטוש בבית דגן, שיש בו גם שרידים של העיירה בית דג'ן שישראל הרסה בנכבה.
ההצעה היא להפכו למרכז לימודי עבור פליטים פלסטינים וישראלים שיכירו באמצעותו את הארץ ויוכלו לתכנן בו את השיבה.
בצוות השתתפו: ארכיטקט אילן גולדין, מיכל מישלי רן, מיכל וקסלר, אלאונור מרזה, ג'ורג' סאסין, מרטן אסא, אוליביה תומס, עמי אשר, נורמה מוסי, איתן ברונשטיין אפריסיו. 
פרופ' רולא עווד-רפרטי, פלסטינית אמריקאית, כתבה ביקורת על הפרויקט. קראו בתחתית העמוד הזה.
הפוסטרים המוצגים כאן הוגשו לתחרות והם באיכות מוגבלת. כדי לקבל את הקבצים המקוריים ניתן לכתוב ל eitan@zochrot.org

הנה הטקסט המופיע בפוסטר הראשון ומסביר את הפרויקט:
זהו האתר של הבסיס הצבאי הנטוש בבית דגן. למקום זה היסטוריה בת אלפי שנים. עד הקמתה של מדינת ישראל היתה במקום העיירה בית דג'ן. הכוחות הצבאיים היהודים הרסו את בית דג'ן במהלך הנכבה של 1948 יחד עם יותר מ-500 יישובים פלסטיניים.
פרויקט זה מבקש לשחזר את החיים הפלסטיניים שהיו באתר זה. מוצע שהוא יהפוך למרכז מבקרים ולימוד ולא למקום קבע לקהילה. מכיוון שזוכרות, הארגון המארגן את הפרויקט הוא ישראלי, זה לא יהיה סביר שהמתכננים יציעו תוכנית קבועה עבור האתר. תוכנית למגורים וכדומה חייבת לכלול בצוות התכנון פליטים פלסטינים, בעיקר מקרב קהילת עקורי בית דג'ן.
התוכנית היא, אפוא, להפוך את האתר למרכז מבקרים לפליטים פלסטינים המבקשים להכיר את הארץ שאליה מעולם לא הורשו לשוב. האתר ממוקם רק 15 דקות נסיעה משדה התעופה הבינלאומי בן גוריון, ויספק למבקרים עם מתקני לימוד על ההיסטוריה של פלסטין ומרחב לתכנון עתידם בה.
הפרויקט מבוסס על הכרה בזכות השיבה של הפליטים הפלסטינים, ויאפשר להם להכיר את הארץ ממנה נעקרו, הם או אבותיהם, לפני למעלה משישה עשורים.
האתר יארח ביקורים לטווח קצר (Go and see visits) כפי שנעשה בקוסובו עבור סרבים עקורים המבקשים לשוב ובדומה לסיורי "תגלית" (Ektishaf בערבית). המבקרים גם ילמדו על העבר וההווה של הארץ ויוכלו לתכנן בו את עתידם, כולל אפשרות של שיבה. האתר ממוקם במרכז פלסטין, במרחק הליכה מיישובים פלסטיניים אחרים שנהרסו במחוז יפו. זו תהיה, לכן, גם נקודת מוצא לטיולים ברחבי הארץ.
חשוב לציין, שמרכז Ektishaf זה ישמש גם מבקרים ישראלים המעוניינים ללמוד את ההיסטוריה המודחקת של ארצם. הם יכולים לקחת חלק בפעילויות השונות, בין אם יחד עם הפלסטינים, או בנפרד. כך, האתר יוכל לשמש מקום לפעילות של פיוס בין ישראלים לפלסטינים ויהווה מודל לאתרים דומים אחרים בישראל.
הפרויקט מורכב משלושה מרכיבים עיקריים:
1. שימור פיזי של ארבעה בניינים: בניין שהיה בית ספר לבנות עד 1948 ישמש לתצוגה חינוכית של חיי הקהילה הפלסטינית של בית דג'ן; בית ערבי ישמש כדי להציג חיי משפחה פלסטינית אחת מבית דג'ן; מבנה בסגנון באוהאוס ששימש בעבר למפעל, יציג את החברה הערבית המתקדמת בארץ; מחסן צבאי נטוש ישמש כמרכז המידע של האתר.
2. מכולות יפוזרו באתר וישמשו כקפסולות זיכרון שכל אחת מהן תייצג יישוב הרוס במחוז יפו. המכולות יוצבו באתר באופן שייצג את היישובים ההרוסים על מפת מחוז יפו בפלסטין. הן יכילו תצוגות דיגיטליות של זיכרון של היישובים ההרוסים. בהיותן ניידות, ניתן יהיה בבוא היום, אם וכאשר יוקם מחדש יישוב הרוס מהנכבה, להעביר את המכולה לאתר היישוב, בו היא תשמש כמרחב זיכרון של הכפר ההרוס.
3. מעונות ומתקני אוכל ודיונים ייבנו בהאנגר ענק שישאר כמעט ללא שינוי מבני.



Demilitarized Home-Lands



Demilitarized Home-Lands



Demilitarized Home-Lands