מה מסתתר מאחורי קיר האבנים בפינת הרחובות ארלוזורוב ואבן גבירול בתל-אביב? מהו גל האבנים שניצב ליד כביש מס' 1 בסיבוב מוצא? ולמה בכלל יש צריח מסגד באמצע הרחוב הראשי ביהוד?

אומרים ישנה ארץ מציע 18 סיורים אל רבעי-ערים ואל כפרים פלסטיניים שהתרוקנו במהלך הנכבה ונהרסו ברובם בידי ישראל. הסיורים מובילים אל מקומות שהיו כאן, ושאת שרידיהם אנו פוגשים לרוב, גם אם לא תמיד יודעים מה פשרם.  מאלזיב חוף אכזיב בצפון ועד באר שבע ביר אלסבע בדרום, יחשפו הסיורים בפני המטיילת והקורא את השכבה בנוף שלא תמיד רואים, ויתנו לאותן חורבות, בתים נטושים ומבני אבן חיים ומשמעות אחרת מזו שרובנו מכירים.

פתח דברים / תומר גרדי
הספר הזה הוא הצעה. הוא הזמנה. הוא קריאה. הקורא בו נקרא, הקוראת נקראת, להכרה. להכרה של פלסטין שבתוך-תוכה של ישראל. להכרה של הנכבה הפלסטינית. להכרה בה.

אולם לפני אותה קריאה להכרה, לפני רגע המפגש של הקוראת בספר עם המילים ועם הצילומים, לפני ההליכה את הסיור, ועוד לפני היציאה לאור, לפני ההדפסה והכריכה, ההפצה לחנויות, המכירה, לפני כל אלה, הספר הזה עצמו הוא מעשה של הכרה. הוא מעשה של הכרוֹת רבות, שמכיריהן הן היוצרים והיוצרות של הספר הזה. לפני שהוא קריאה להכרה, הספר הזה הוא מעשה של הכרה. הכרה פוליטית אזרחית, בנכבה הפלסטינית, דרך צילום ודרך כתיבה.

כל אחד ואחת מהכותבות ומהצלמות שהשתתפו במעשה ההכרה הזה, היו גם שותפות במעשה העריכה של הספר, חברות במערכת המורחבת שעיצבה את אופיו ומהותו. חמישים או שישים אנשים הגיעו לפגישת העבודה הראשונה לקראת יצירתו, בינואר 2011 במשרדי עמותת זוכרות, נענים בכך לקול קורא אשר פרסמנו ובו קריאה לכותבים וצלמים שירצו לקחת חלק ביצירתו של ספר סיורים, אל רובעי ערים פלסטיניות וכפרים פלסטינים שהרסה מדינת ישראל בנכבה הפלסטינית.

להמשך קריאה