הפרויקט "בתים מֵעֵבֶר למקף" התקיים ביאפא בין התאריכים 14-16.5.2015 לציון יום הנכבה ה-67. יותר מ-400 איש ואישה הגיעו ליאפא בסוף השבוע להשתתף ביום העיון ובשלושת הסיורים ולצפות בשלוש התערוכות.

שלוש התערוכות של האמנים אניסה אשקר – "ידיים אורגות אש"; מנאר זועבי – "Elevator Speech"; ומחמוד קייס – "הסגה" התקיימו בשלושה בתים פרטיים בהם התגוררו פלסטינים עד 1948 וכיום הם בבעלות יהודית-ישראלית. שלושתן קראו תיגר על הפרקטיקות הממשמעות של המדינה, שבכוחן היה לשכן את תושביה היהודים ב-1948 בבתיהם של פלסטינים שהוגדרו על פי חוק כ"נטושים". בכך, התערוכות, לאותו הרף עין של קיום במקום ההצגה הספציפי, אפשרו לדמיין את הפוטנציאל שהוחרב תוך השתחררות מהתפיסה שרואה במצב הפוליטי בהווה עובדה מוגמרת.

יום העיון על התערוכות התקיים במבנה ברחוב יפת (אל-חלווה) שכיום שוכרת אגודת ראביטה למען ערביי יפו וכלל הצגה של פרויקטים שונים ומגוונים שנקטו מהלכים מורכבים ביחס להיסטוריה האורבנית הפלסטינית. בין המשתתפים נמנו דורית נעמן, סמי אבו שחאדה, כרמית בציר ורז רוצקין, גיל מועלם דורון ומוחמד ג'באלי. הדיון לווה בהקרנת עבודת האמנות של ג'ומאנה מנאע "A Sketch of Manners - Alfred Roch’s Last Masquerade" . 

לחצ/י כאן לצפייה ביום העיון בערוץ היוטיוב של זוכרות.

במהלך הסופשבוע התקיים הסיור הקולי "מהדהדות את יאפא" (יצירתה של מרים שיקלר) המספר את סיפורם של תושביה הפלסטינים של שכונת מנשייה ומשחזר את החיים שנהרסו והשתנו באופן בלתי הפיך בזמן אירועי המלחמה ב-1947-1948 ובעקבות תהליכים בני זמננו של עקירה ונישול של הקהילה הפלסטינית ביאפא. כמו כן, התקיים הסיור "חזית ריקה - על מחיקה ושחזור" בהנחייתו של עמי אשר, סיור אשר נכלל בספר "אומרים ישנה ארץ" / מדריך סיורים, בהוצאת זוכרות ופרדס, אשר מציע 18 סיורים אל רובעי ערים ואל כפרים פלסטיניים שהתרוקנו במהלך הנכבה ונהרסו ברובם בידי ישראל. בסיור השתתפו כ-80 אשה ואיש. 

ביום שבת 16.5.2015 עגנה ספינת השיבה בנמל יפו ועליה כ-80 פלסטיניות/ים ויהודיות/ם. שעה לפני כן, הפליגה ספינת השיבה מהנמל במסגרת פעילות של זוכרות לציון יום הנכבה ולמען מימוש זכות השיבה לפליטים הפלסטינים. על הספינה תואר מהלך הגירוש של הפלסטיניות והפלסטינים מיאפא ב-1948 מפיו של מר שעבאן בלחה, שסיפר על הגירוש שלו מיאפא דרך הים ועל חזרתו אליה אחרי כשנתיים. אחרי המשט, קיימנו סיור רגלי בשכונת עג'מי היפואית. כמעין שיבה אל יאפא דרך הים, הספינה עגנה בנמל וממנו הלכנו ברגל אל תוך שכונת עג'מי. הלכנו ברחובות וסימטאות השכונה, סיפרנו את ההיסטוריה, את אירועי 1948, את הפיכת השכונה לגטו שרוכזו בתוכו כ- 3600 ניצולי הנכבה בעיר וסביבתה. ציינו בתים של פליטים פלסטינים שבעליהם גרו כאן עד 1948 ומנעה מהם המדינה לשוב, השתלטה על בתיהם והשכירה או מכרה אותם לאחרים, והתייחסנו לתהליכי הייהוד והג'נטריפיקציה של השכונה. באירוע השתתפו פעילים/ות, משפחות ועיתונאים- פלסטינים, יהודים ובינלאומיים, וכן השתתפה גם חברת הכנסת חנין זֻעבי. 

סיקור תקשורתי: 

בתים מבחוץ: עמותת זוכרות באירוע "יפו מעבר למקף" לרגל יום הנכבה - מאת קרני בן-יהודה |  TimeOut ישראל

איך לטפל בפצע הפתוח של בתי הערבים ביפו שהולאמו - מאת אסתר זנדברג | גלריה, הארץ

הבית ברחוב דאנטה 17, יאפא - העוקץ

עד כמה האדריכלות הישראלית קשובה לתרבות העקורים - מאת אסתר זנדברג | גלריה, הארץ

משט השיבה - מאת אהוד שם טוב | הטלוויזיה החברתית

מהתופת בסוריה לרחובות אתונה, חסרי כל: הפלסטינים, הפליטים הנצחיים - מאת סמאח סלאימה | שיחה מקומית

השמאל הקיצוני נערך ל"משט שיבה" - מאת שמעון כהן | ערוץ 7