תאטרון אל-מידאן בחיפה עומד בימים אלה תחת התקפות ובתאריך 16.6.15 החליטה שרת התרבות מירי רגב לשלול ממנו מימון ציבורי. קדמו להתקפות אלה מספר אירועי תרבות, ביניהם העלאת הצגת התאטרון "הזמן המקביל" ופסטיבל הקולנוע הפלסטיני, שהופק ע"י זוכרות.

אנו בזוכרות מתנגדות לכל צורה של סתימת פיות פוליטית המגבילה את חופש היצירה. על פי חוק, תמיכה ומימון ציבוריים תפקידם לשרת את הציבור, ולא לשמש קלף מיקוח או כלי סנקציה בעל אופי פוליטי, שלא לומר גזעני. שלילת המימון הציבורי מתאטרון אל-מידאן נושאת אופי גזעני של מחיקת הזהות וההיסטוריה הפלסטינית. מדובר במדיניות כוללת ומתוזמרת של השקטה והעלמה אלימה של סוגיות פוליטיות מהותיות המותירה את עקבותיה בכל תחומי החיים: הפקעת קרקעות, הרס בתים, כבישי אפרטהייד, העדפות אפליות תקציביות, תכניות לימוד ועוד.

הניסיון הציני לקשר בין התאטרון – על פעילויותיו התרבותיות והאמנותיות המגוונות – ותמיכה בטרור הנו מופרך ומשולל כל יסוד. אם כל עבודת אמנות המאתגרת את הקונצנזוס הקיים והדעות הרווחות הייתה מצונזרת על בסיס מפוקפק זה היו נחסכים מאתנו גופי עבודה קאנונים שלמים. ההיסטוריה של המאה ה-20 מלמדת שאמנות מגויסת – כזאת שבהכרח מיישרת קו עם האידאולוגיה השלטת – כלל אינה מבטיחה הישגים או משאירה חותם.

ההצגה "הזמן המקביל" נכתבה ובוימה ע"י בשאר מורקוס, יוצר תאטרון צעיר (בן 23) והבטחה גדולה בעולם התאטרון. ההצגה אושרה ע"י ועדה של משרד התרבות ורצה 26 פעמים בחיפה ובמקומות אחרים. המחזה זכה לביקורות מצוינות והתעניינות רבה מצד תאטראות אחרים, ואף היה אמור לעלות בתאטרון הקאמרי במרץ. כמו כן, ההצגה אושרה ונכנסה לסל תרבות והוצגה בפני בני נוער ברחבי הארץ עד ששר החינוך נפתלי בנט החליט להוציא אותה מהסל למרות התנגדויותיהם של חברי ועדת סל התרבות במשרד החינוך.

שלילת המימון הציבורי מתאטרון אל-מידאן מהווה נקודת ציון נוספת במדיניות העקבית של דחיקת הקול הפלסטיני מכל מרכז כוח אפשרי. לא מדובר באירוע שולי, זה נוגע לכולנו. 

---------------------

אליהו זיגדון, מנהל אמנותי של פסטיבל 48 מ"מ