לא רק נישול: גירוש הבדואים תורם למדבור הנגב
צילומי אוויר ומסמכים מהתקופה העות'מאנית חושפים מציאות אחרת בנגב: טרסות, סכרים, תעלות מים וחקלאות של התושבים הבדואים. להתחממות וליובש גורמים דווקא יערות קק"ל שניטעו במקום הכפרים ההרוסים.

מאת תום פסח,  שיחה מקומית 23.3.2016 

 

פינוי בינוי - ראיון עם איל ויצמן מחבר הספר "סף המדבר - קו העימות"

29.1.16, המוסף הספרותי, 7 לילות, ידיעות אחרונות - שי זמיר

איל ויצמן הוא חלום הבלהות של נפתלי בנט. אדריכל ישראלי שחי בלונדון, תומך בתנועת החרם, נשוי לגרמנייה, עוזר לתכנן יישובים פלסטיניים, מבקר את צה"ל ומפרסם מאמרים בגנות הכיבוש. גם הספר החדש שלו, על האלימות שמפעילה המדינה כלפי הבדואים בנגב, לא יהיה מועמד כנראה לפרס היצירה הציונית. 

להמשך קריאה לחצ/י כאן

 

נחיה על האדמה הזו בכבוד או שניקבר בה בכבוד

איל ויצמן 28.01.16, אתר העוקץ

קטעים מן הספר החדש ״סף המדבר, קו העימות״, בו בוחן איל ויצמן את עקירת הבדואים מהנגב הצפוני מנקודת מבט ייחודית ומראה כי אידיאולוגיית ״הפרחת השממה״ היתה מאז ומתמיד מטרה מוצהרת, שחרצה את גורל הבדואים שחיו לאורך סף המדבר.
 

 

את השנה האזרחית החדשה פתחנו באירוע באלעראקיב. הקמת אוהל, תערוכת מסמכים, סדנת צילום אויר, השקת ספר, השקת דו"ח ועדת האמת, נאומים והרצאות. למרות מזג האויר הסגרירי הקהל מלא את האוהל.

תמונות שצילמה אמימה ד'יאב ביום ששי ה- 1 בינואר

 

סף המדבר, קו העימות: יישוב ופינוי כשינוי אקלים בנגב — איל ויצמן. בניגוד לגבולות אחרים, סף המדבר אינו מסומן בגדרות, אלא מתקדם ונסוג בתגובה לשינויי אקלים ולמדיניות עיבוד קרקעות, עיור וייעור, נישול ויישוב הנובעת מהם. בעזרת תצלומי אוויר, מסמכים, מפות ועדויות משפטיות משרטט המחבר קו שלאורכו ניטש עימות מתמיד בין כובש לנכבש, בין כוח הזרוע לאיתני הטבע. 

הארץ - ספרים, 15.1.16

 

אמת מקרקע תצמח

31.12.15 גלריה הארץ, אסתר זנדברג

על רקע דחיית העתירות של תושבים בכפרים הבדואים ה"בלתי מוכרים" בנגב כנגד הריסה חוזרת ונשנית של בתיהם, תתקיים בסוף השבוע בכפר אל עראקיב סדרה של אירועים שימחישו את גורלם של תושבי האיזור ושל מדיניות הגירוש והנישול הנמשכת מימי השלטון העותומני, דרך המנדט הבריטי ועד מדינת ישראל. לאירועים שותפים עמותת זוכרות בשיתוף תושבי אל עראקיב — שיישובם נהרס 92 פעמים — והאדריכל איל וייצמן העומד בראש פרויקט המחקר "אדריכלות בעימות" בבית הספר גולדסמית באוניברסיטה של לונדון, והם מתקיימים במסגרת המושב האחרון של "ועדת האמת לאירועי 1948–1960 בדרום". יוזמי האירועים מבקשים להציע "אופק חשיבה אלטרנטיבי על האפשרויות של החברה האזרחית לנכס את האמת מחדש".

האירוע שיתקיים בימים שישי־שבת (1–2 לינואר) יכללו סדנת תצלומי אוויר ותיעוד חזותי של ראיות ועדויות של תושבי הכפרים בנגב (ביום שישי), הצגת דו"ח ועדת האמת — בהשראת ועדות האמת והפיוס בדרום אפריקה ערב שחרורה משלטון האפרטהייד — וקריאה מבוימת מתוכו (בשבת). עוד במסגרת האירועים יושק ספרו החדש של ויצמן "סף המדבר, קו העימות" (הוצאת בבל), הבוחן את מדיניות עקירת הבדואים מהנגב הצפוני ברקע אידיאולוגית הפרחת השממה כפרויקט קולוניאלי, ויתקיים דיון בנושא. בין המשתתפים, מיקי קרצמן, אורן יפתחאל, ספא אבו רביעה. האירועים יתקיימו בשני אוהלים ארעיים שיוקמו בתכנון משותף של האדריכל שרון רוטברד ותושבי אל עראקיב, "וימחישו את הדיקדוק הפנימי של נישול הבדואים ועקירתם מאדמתם".

ועדת אמת ראשונה בישראל: צדק מעברי ומעבר אָיִן

30.12.15 אתר העוקץ

בסוף השבוע הקרוב תציג עמותת זוכרות באל-עראקיב את דו״ח ועדת האמת שלה, יוזמה ראשונה מסוגה בארץ המבקשת לחשוף את העוולות שעוללה ישראל לאוכלוסייה הפלסטינית בנגב.

אקטיביזם: מה באמת קרה בנגב?

21.12.2015 הטלוויזיה החברתית, אורי בר-שלום אגמון

בתחילת החודש הקרוב (ינואר 2016) יתקיים אירוע מיוחד, "ועידת אמת", בכפר אל עראקיב בנגב שיבקש לחשוף את האמת על הנישול והנכבה של הפלסטינים בדרום הארץ.