מארס 2001, טיול אופניים בעמק האלה. שטח רחב ידיים, גבעות רכות, חורשות אלון ומרבדי פרחי בר. שקט כאן, רק מטיילים מעטים מגיעים לאזור, למרות מיקומו לא הרחק מירושלים ומתל אביב. מחוץ ליישובים הכפריים הקטנים שבסביבה שוררת תחושת נידחות ודממה. עלייה בדרך עפר לראש גבעה, והנה גלי אבנים, שרידי גדרות וקירות אבן, שיחי צבר. איזו ידיעה עמומה, שהיה כאן כפר ערבי. מין תחושה של חרדת קודש, של מקום שהיה ואינו. מה היה שם המקום, מי גרו כאן והיכן הם מאז? לא ניתן לדעת מביקור במקום, מעיון במפה או מסקירת מדריכי טיולים של ישראל.

מאי 2008, עמק האלה, סיור עם חוקרת מאנגליה בשרידי הכפר הקטן ח'רבת אום בֻּרג', שנבנה על גבי אתר קדום יותר. כביש שחור עם אספלט טרי, בצידיו שלטי הכוון מאירי עיניים שמפנים ל"חורבת בורגין". הכביש מוביל למרגלות אותה גבעה של אז, מגרש חניה מסודר בקצהו. שלט גדול מספר בעברית ובאנגלית על חורבת בורגין, מרחיב בדבר ההיסטוריה הקדומה שלה שראשיתה בימי בית שני, ומפטיר משהו בדבר שרידי כפר ערבי שנראים במקום.

אוטובוס גדול מגיע למגרש החנייה. המקום הנידח כבר אינו כה נידח עוד. עשרות אמריקאים צעירים יורדים ומעפילים לגבעה. ליד שרידי הכפר נפערה חפירה ארכיאולוגית גדולה ומעליה יריעה ענקית לצל. מדריכה מטעם רשות העתיקות מסבירה לקבוצת היהודים האמריקאים על העבר הקדום של המקום ועל חשיפתו באמצעות הפרוייקט הארכיאולוגי החדש. הללו באו לביקור בארץ במסגרת התכנית "תגלית", שמטרתה "לחזק את הקשר של צעירים יהודים מרחבי העולם לישראל וליהדות". כמו שאמר ראש הממשלה, אהוד אולמרט, לגבי המקום: "בדרך איטית ובלתי נמנעת מחדשים את הקשרים מן העבר. זו הארץ שלנו, אין ספק בכך. אם יש למישהו ספק, נביא אותו לפה כדי לראות איך חיו כאן יהודים לפני 2000 שנה" (אתר קק"ל).

שרידי המבנים הערביים ניצבים בסמוך, דוממים, זנוחים. אנשי רשות העתיקות והתיירים אינם שועים לעברם. לשאלתי עונה המדריכה שאתר החפירה הוא מימי בית שני, והחורבות פה ליד הן שרידים מהכפר הערבי, שחלק מבתיו נבנו מאבנים עתיקות שנשארו במקום. אחראי מטעם קק"ל שמגיע למקום, מסביר לנו בגאווה: זה פארק חדש, זו המתנה של קק"ל לכבוד שישים שנה למדינה. יש כאן מערות קבורה גדולות ומרשימות. כאן נקברו העשירים, וכאן העניים. הוא מצלם אותנו יורדות להציץ במערות, ומכריז, למגינת ליבה של החוקרת האנגליה: אולי נשים את התמונה שלכן על עלון המידע של הפארק! בדרך חזרה למגרש החנייה, ניכר ה"טיפוח" שנתנה קק"ל לעצי התאנה, החרוב והזית, שנגזמו בקפידה.

אתר הכפר ח'רבת אום בורג', ובשמו המעוברת, חסר העבר והפשר, חורבת בורגין, נכלל כיום בתחומי פארק עדולם, אותו הכריזה קק"ל לרגל ששים שנות עצמאות מדינת ישראל. הכפר, שתושביו גורשו ובתיו נחרבו כחלק מפרוייקט הקמת המדינה היהודית, זכה להיות אתר מרכזי בפארק. אתר הכפר, נידח ושכוח אל מפרספקטיבה של מטיילים ישראלים, נעשה נגיש יותר בעקבות הכרזת הפארק. פליטי הכפר, עברו הפלסטיני ונסיבות עקירתו, לעומת זאת, לא נעשו נראים יותר לקהל הישראלי עם הקמת הפארק, ששם דגש על העבר הקדום של המקום ועל יופיו ה"אמיתי ותמים, ללא איפור ותחפושות מיותרות" (אתר קק"ל).