סיכום תחקיר היסטורי – הבית ברחוב מענית 11 – בית משפחת עיסא ספדי, עג'מי, יאפא

מידע כללי:

מידע עדכני נכון להיום - מספר גוש – 8992 ומספר חלקה 50 . עד שנת 2008 מספר הגוש היה 7032 והחלקה 32 עבור הכתובת מענית 11. המנהל החליט לעשות את השינוי ולא הצלחנו לקבל הסבר מדוע. לפי מידע שיש ברשותנו משנת 1935 מספר הגוש היה 32 או 7032 ומספר החלקה היה 32.

היסטוריה של הבניין והאיזור לפני 1948:

הבניין נבנה לפי המסמכים הקיימים בתיק הבניין בשנות ה- 30 , כנראה אחרי 1934 . מגיש הבקשה לבניית הבית היה עיסא ספדי Issa Sfady . אחיו של עיסא, יונס יוסף ספדי Yunes Yusef Safady שיפץ בית למשפחתו ברחוב קרוב, באותו גוש, 7032 אבל בחלקה 37-38 . כיום הבית של יונס נמצא ברחוב הלענה 3.
מול הבית של עיסא ספדי היה ביה״ס לנזירות, את הכניסה החסומה שלו ניתן לראות מול הכניסה לבניין ברחוב מענית 11. כיום גרות במתחם הזה משפחות פלסטיניות שהכומר של הכנסייה האורתודוקסית אפשר להם לגור שם כדי לשמור על הרכוש והבניין.
מהמסמכים של יונס יוסף ספדי ניתן ללמוד כי שם השכונה היה כארם סמאק, כרם הדייג. ניסינו לשאול לגבי השם הזה עדים מקומיים שחיים כיום בקירבת הבתים האלו, אבל הם לא חיו באזור עג'מי לפני 1948 אלא באזורים אחרים של יאפא ולא הכירו את השם הזה. אישתו של יונס ספדי הפכה לאלמנה בעקבות הנכבה של 1948 והיא נשארה לגור ביאפא בבית שלה, יש לנו מסמכים המעידים על כך. אולם נראה שגם הבית הזה עבר בסופו של דבר לחזקת האופוטרופוס, כי יש מסמכים המעידים על כך בתיק הבניין.

כמה בתים מתחת לבית שבנה עיסא ספדי (במענית 11) בכתובת שהיום היא מענית 1, היה בית של משפחת דאג'ני. ברח' הלענה 3 גר היום מישהו ממשפחת ספדי, לפי השלט על הדלת. אבל לפי עדות של פלסטיני מקומי שגר ממש ליד הבית ברחוב מעני, שגר באזור משנת 1948 ולפני זה הוא גר ביאפא ליד שדרות ירושלים, משפחת ספדי שגרה ברח' הלענה 3 היא לא אותה משפחת ספדי שגרה במקום לפני 1948. המשפחה המקורית היתה נוצרית והם היו מקומיים ואילו המשפחה שגרה שם כיום היא מוסלמית והגיעה מצפון הארץ. אחד מהעדים שראיינו לצורך מידע על הבניין ברזיאל 3, סיפר שאבא שלו שהיה ספר ברחוב בוסטרוס-עוואד, נתן לו קושאן מיונס ספדי. יונס היה חייב לאבא שלו 500 לירות פלסטיניות והוא חתם על שטר חוב שבו הוא ממשכן את הבית שלו לטובת אביו של אותו עד לצורך החזרת החוב. עד 1948 החוב לא הוחזר ואותו עד עדיין מחזיק במסמך הזה. כאשר שאלנו אותו אם הוא מכיר את עיסא או יונס ספדי, הוא סיפר לנו את הסיפור על שטר החוב והתרגש מכך שעכשיו הוא יודע היכן היה הבית של יונס ספדי.

עדים מקומיים שגרים בבניין ברחוב מענית 11 , סיפרו כי לפני כמה שנים הגיע בחור פלסטיני ממשפחת סיקסיק שגרה כיום בירדן והוא סיפר שהבית ברחוב מענית 11 היה הבית של משפחתו. ניסינו לברר דרך המסמכים אם במקרה עיסא ספדי מכר את הבית למשפחת סיקסיק אבל לא היה תיעוד לכך. עדים מקומיים (חלקם בני משפחת סיקסיק שגרים עד היום ביאפא) סיפרו שמשפחת סיקסיק גרה בבית של עיסא ספדי אחרי הנכבה. לאחר מכן הם עזבו והבית שהיה בבעלות האופוטרופוס והוא הושכר דרך חברת חלמיש למשפחות אחרות.

משפחת ספדי היתה משפחה ידועה ביאפא, והיו לה עוד בתים בעיר, למשל ליד בית המרקחת של משפחת ג'דאיי ברחוב יפת היום. שמענו מעד מקומי סיפורים על ג'ורג' ספדי שהיה מזכיר בבית הספר לבנים. אבא של אותו ג'ורג' ספדי היה מוכר חלב כנראה. לג'ורג' היו עוד שלושה אחים, אחד מהם סלימאן, היה מהנדס בניין, אח אחר היה ספר ועבד ברחוב בוסטרוס. ג'ורג' ספדי נשאר ביאפא למרות הנכבה ובסופו של דבר היגר לאוסטרליה. כל המשפחה שלו חיה שם. הוא בן 87. לא הצלחנו למצוא קשר בין ג'ורג' ספדי לעיסא ספדי או ליונס יוסף ספדי. לא הצלחנו ליצור קשר עם מישהו ממשפחת ספדי המקורית שבנתה את הבית שבמענית 11.


היסטוריה מקוצרת של הבית משנת 1948:

הבית עבר אחרי 48 לאחזקת האופוטרופוס לנכסי נפקדים. בשנות ה- 80 הבית היה בבעלות חברת חלמיש (דיור ציבורי). בשנות ה- 90 וה- 2000 נמכר הבית לפי דירות לבעלים ישראלים-פלסטינים. יש פה כרגע ארבע דירות בבניין, שתים למטה אחת באמצע ואחת למעלה.

מידע עדכני על הבית כיום:

בעלי הבניין: חלקם ישראלים-פלסטינים וחלקם ישראלים-יהודים. הפלסטינים קנו את הדירה מחברת חלמיש לפני 13 שנים בערך. בעלי הדירות היהודים קנו היתר בניה על הגג וכך בנו דירה חדשה.

====

תחקיר על הבית: ניבה גרינצוויג, עמר אלע׳בארי

בבית ברחוב מענית 11 ביאפא הוצגה התערוכה ״ידיים אורגות אש״ של האמנית אניסה אשקר, במסגרת הפרויקט ״בתים מעבר למקף״ בין ה-14-16 למאי, 2015 לציון יום הנכבה ה-67.




להורדת הקובץ