עמותת זוכרות ארגנה אירוע לימודי אודות הנכבה הפלסטינית בשנת 1948 בחיפה. בתחילת התכנית התקיים סיור ברחובות חיפה העתיקה בהדרכתו של ד"ר ג'וני מנצור, אשר סקר את ההיסטוריה של העיר לפני 1948 והצביע אודות השינויים שחלו מאז. במסגרת הסיור, שנמשך כשעתיים, נתלו שלטים בשפה הערבית והעברית שציינו את שמות הרחובות מלפני כיבוש העיר, כגון רחוב אומייה, רח' עראק, אלרהבאת ואלבוג'.

בשעה 13:00 התכנסו המשתתפים בתיאטרון "אלמידאן" לצורך החלק השני (העיוני) של האירוע  בהנחייתה של פעילת זוכרות נדא מתא. נדא הסבירה על מטרותיה ופעילותה של עמותת זוכרות, וספרה אודות הסיורים לציון הנכבה ביישובים הערביים ההרוסים השונים – כדוגמת הסיור שהתקיים הפעם בחיפה. השחקנים סלים אבו ג'בל ורנין בשאראת הקריאו עדויות מכיבוש חיפה – את עדותו של מר אבראהים ביירומי (אבו סלים) הגברת ג'ורג'ט עווד ואת סיפורו של הזקן מקומט הפנים – דמות מספרו של הסופר סלמאן נאטור "ומא נסינא" (לא שכחנו).  אחרי עדויות אלו שרה הזמרת תרז סלימאן שני שרים של הזמרת אומיימה ח'ליל, וסלים אבו ג'בל הקריא שניים משיריו, בשפה הערבית והעברית, העוסקים בגירוש תושבי חיפה. 

אחרי סיום העדויות והתכנית האומנותית הקשבנו להרצאתו המאלפת של ד"ר מחמוד יזבק, שעסקה בהתפתחותה של העיר חיפה מאז הקמתה ע"י דאהר אלעמר מושל פלסטין במאה ה-18 ועד לשנים הראשונות של המנדט הבריטי.  ד"ר יזבק הדגיש בהרצאתו את החיים המשותפים בעיר של כל קשת האוכלוסין שהתקיימה באימפריה העות'מאנית – מוסלמים, נוצרים ויהודים, חיים משותפים שנשברו בעקבות ההתיישבות הקולוניאליסטית המערבית (הטמפלרים) והתנועה הציונית בעיר.  בסיום ההרצאה ענה ד"ר יזבק על שאלות הקהל.

חשוב להזכיר שחברי העמותה הם ערבים ויהודים שפועלים יחד כדי לזכור את הנכבה הפלסטינית תוך בחירה של כפר או עיר שבו מתבצעת ההזכרה.

 


נ.ב. לאחר הסיור, תושבי חיפה פנו לעיריה כדי לברר "מי הזיז את הרחובות". ראו כתבה כאן.

 



Haifa Tour by Yair Gil 2004 (1)



Haifa Tour by Yair Gil 2004 (3)



Haifa Tour by Yair Gil 2004 (2)

כפר/עיירה: