זה היה גם סיור חזרה אל העתיד. קבוצה מצעירי מעלול הציגה ברחבת הכנסייה הקתולית שבכפרם שרטוט לכפר מעלול שייבנה לכ- 7000 פליטיו. במפה, הציעו צעירי מעלול לבנות מחדש את מרכז כפרם בצורתו הישנה ולהחזיר את הבתים לבעליהם, הציעו לבנות שכונות מגורים חדשות על הגבעה ממול, עם תשתיות מתאימות, מוסדות חינוך וחברה, אזור תעשייה ומגרשי ספורט. חלום אך אפשר לממשו, הם אמרו.  קבוצת הצעירים/ות הזו עברה סדנה בת שלושה מפגשים של זוכרות בנושא תכנון שיבה. התכנית שהציגו הייתה התוצר של הסדנה. זו הייתה התחנה האחרונה בסיור, אך במובן מסוים הייתה התחנה הראשונה לסיור מדומיין, אולי אפילו ממשי, אל העתיד.
כ- 130 אנשים השתתפו בסיור שהתקיים באתר מעלול ההרוס, שבגליל התחתון. רב המשתתפים/ות היו מפליטי הכפר אשר גרים כיום לא רחוק מכפרם, ביפיע ונצרת. הם למדו, מפי הזקנים/ות, על החיים שחדלו להתקיים בכפר עם כיבושו על ידי ישראל ביולי 1948. הם למדו גם, מפי צעירי מעלול, על החיים האפשריים בכפר אחרי שיבת תושביו וצאצאיהם.

המספר הגדול של הקהל המגוון היה בולט, אך יותר מכך בלטה ההתלהבות וההתרגשות של פליטי מעלול, זקנים/ות כצעירים/ות, לקראת הסיור בכפרם. שבעה זקנים וזקנות התנדבו לספר על הכפר שלהם לפני הנכבה. הצעירים תיפקדו כסדרנים, מארגנים ומארחים. מספר אנשים מהדור השני שיתפו בידע ועמותת מורשת מעלול הוסיפה מידע ודיווחה על מאבקה מול השלטונות הישראליים.

 הסיור התחיל בסמוך לעין אלבלד, מעיין הכפר. כל הכפר וחלק גדול מאדמותיו הפכו להיות חלק מיער כפר החורש של הקק"ל. עלינו בשביל רחב לכיוון מרכז הכפר. קיבלו את פנינו ערימות של אבנים באמצע העלייה בין עצי החורשה. אלה היו הבתים הראשונים של הכפר. שם הצבנו שלט עם שם הכפר המחוק. מדינת ישראל הרסה את כל בתי התושבים הפלסטינים מיד אחרי גירושם מכפרם. כך לא יהיה להם לאן לשוב. מצד שמאל בית הקברות המוסלמי. שטח פתוח לכל מזדמן. חלק מהאנשים התפללו ליד הקברים. וורדה עלי אלסאלח ישבה דקות ארוכות ליד קבר אחיה. בהמשך, גם הוא מצד שמאל, בית הקברות הנוצרי. שטח סגור בפני כל אזרח. פליטי מעלול הנוצרים אינם רשאים לעלות לקברי קרוביהם כי בית הקברות נמצא בתוך מחנה צבאי גדול שהוקם סמוך מאוד לבתי מעלול. סלוא קובטי, סיפרה במרירות על ניסיונותיה הכושלים להגיע לקבר אביה הקבור שם. חמושים יהודים ארבו לאוטובוס בו נסע מחיפא לנצרת, ב- 1948, ביצעו פיגוע ירי, הרגו שניים מהנוסעים, אביה, פארס סאלם, היה אחד מהם. גם פה תקענו שלט עם הסבר על בית הקברות הנוצרי הבלתי נראה. ערימות הבתים ההרוסים ממשיכות ללוות אותנו משני צידי הדרך. מצד ימין, עומד מסגד הכפר, מבנה מרובע הרוס חלקית. שמנו בכניסה שלו שלט עם המלה מסגד. תושבי מעלול מנהלים בשנים האחרונות, ועד עצם היום הזה, מאבק מול השלטונות כדי לקבל אישור לשיפוץ המסגד. בכל  שלב בסיור, פליט/ה אחר/ת משתפ/ת בידע. על פסגת הגבעה עומדות שתי כנסיות. אחת יוונית אורתודוקסית שנראית מוזנחת. האחרת היא הכנסייה הקתולית שתושבי הכפר הצליחו לנקות ולשפץ ב- 2006 אחרי שנים רבות של הזנחה וחילול. מאז שיפוצה קיבלו תושבי מעלול אישור להתפלל בכנסייה פעם בשנה, בחג הפסחא.  

גם לכבוד הסיור של זוכרות, פתחו פליטי מעלול  את הכנסייה וסידרו כסאות ואירוח ברחבה לאורחים. בפתח הכנסייה, על אצטבה מוגבהת, ישבתי עם המבוגר מבין פליטי מעלול, ג'אד סאבא סאלם, כדי להשלים את הסיפור. " היהודים תפסו את ההר ממול. משם ירו עלינו. הרגו כמה אנשים מהכפר. לנו לא היה נשק. היו כמה חיילים מצבא ההצלה הערבי אבל גם הם לא עשו כלום. יצאנו מהכפר מתוך פחד. מהעמדה שלהם על ההר, היהודים יכלו לצלוף בנו אחד אחד. פחדנו לצאת מהבתים. אפילו להביא מים מהמעיין לא יכולנו. רק בחושך יצאנו. החיים נהיו בלתי אפשריים בכפר. הרבה אנשים הלכו לגור אצל קרוביהם בכפרים השכנים. חשבנו לחזור אחרי שתיגמר המלחמה.אבל הם הרסו את הבתים שלנו. אז הבנתי שלא הייתה כוונה להחזיר אותנו."

אחרי סיפור העבר, עלו הצעירים והציגו את הרעיון שלהם לגבי העתיד של מעלול.
לחוברת לחץ/י כאן
  



معلول بعد العوده / מעלול אחרי השיבה



جولة في قرية معلول / סיור בכפר הפלסטיני מעלול



شباب معلول / צעירות וצעירים מהכפר מעלול



جولة في قرية معلول / סיור בכפר הפלסטיני מעלול



جولة في قرية معلول / סיור בכפר הפלסטיני מעלול



جولة في قرية معلول / סיור בכפר הפלסטיני מעלול



جولة في قرية معلول / סיור בכפר הפלסטיני מעלול



جولة في قرية معلول / סיור בכפר הפלסטיני מעלול

כפר/עיירה: