עֻמר אלע'בארי

ביום שלישי 9.4.2013 קיימה זוכרות אירוע זיכרון לטבח דיר יאסין בהשתתפות כ- 40 אנשים. האירוע, שזוכרות מקיימת בכל שנה, כלל סיור באתר הכפר, אשר ממוקם היום בתוך השכונות הר נוף וגבעת שאול בירושלים, הסבר על ההיסטוריה של הכפר, נסיבות הטבח, גירוש התושבים, הרס רוב הבתים והשימוש בחלקם.

הפליט יוסף אסעד רדואן (אבו ח'אלד), יליד 1938, נולד בדיר יאסין וכיום חי כפליט בעמאן בירת ירדן, השתתף בסיור, סיפר על ילדותו ועצר בהתרגשות ליד ביתו וליד בית הספר בו למד. הבית שלו עדיין עומד ברחוב כנפי נשרים עם כיתוב בערבית מעל לדלת, מול בית הספר שהיום משמש סניף של תנועת חב"ד.

אילת אופיר, בתו של לוחם האצ"ל יהושע אופיר, השתתפה גם היא באירוע ודיברה על נוכחות הסיפור של דיר יאסין בבית משפחתה והדילמות סביבו. אבא שלה שהיה בתפקיד לוגסטי במהלך ההתקפה, חיבר רומן ובו הוא מספר על אירועים קשים שידע על דיר יאסין בעת הכיבוש ולאחר מכן. אילת הקריאה קטעים מספרו של אביה.

דיבר בסיור גם איתמר שפירא, מדריך לשעבר ביד ושם, פוטר מעבודתו שם בעקבות תלונה מאחת הקבוצות על כך שהזכיר את דיר יאסין בתום ההדרכה ביד ושם. איתמר סיפר לקהל הן על חינוך ההכחשה של הנכבה שקיבל במהלך חייו מטעם מערכת החינוך והצבא הישראליים, והן על תהליך ההתפקחות והמודעות נוכח העוולות שביצעה הציונות בארץ.

במקביל לסיור המרגש ולדברים האמוציונאליים שהשמיעו דוברי הסיור, היו גם גידופים וצרחות גזעניות מצמררות ממספר פעילי ימין ישראליים שאיחלו למשתתפי ומשתתפות הסיור מוות ונכבה נוספת, ובעת הקראת חלק משמות הקורבנות של דיר יאסין הם צרחו אחרי כל שם "יימח שמו". בסוף הסיור, התנצל איתן ברונשטין, מזוכרות, בפני הפליטים והמשתתפים על הסיטואציה המבהילה והביע סלידה מכך שיהודים, ביום הזיכרון לקורבנות הטבח, ממשיכים לקרוא לרצח. 

המשטרה שליוותה את הסיור הפרידה בין פעילי הימין לבין קבוצת זוכרות, אך לא נקטה שום פעולה נוכח הקריאות וההסתה שלהם למוות ולביצוע נכבה נוספת באנשים שקיימו את האירוע.

כאן ניתן לצפות בסרטון של הטלוויזיה החברתית על האירוע

כאן ניתן לראות דיווח בתמונות של ניר אלון ברשת דימוטיקס.

כאן דיווח של אתר ערוץ 7

כפר/עיירה: