אלחַמרָא (צפד)

מידע

מחוז: סַ'פַד (צפת)

תאריך כיבוש: 01/05/1948

יחידה כובשת: הגדוד הראשון בפלמ"ח

יישובים יהודיים על אדמות הכפר לפני 1948: אין

יישובים יהודיים על אדמות הכפר אחרי 1948: אין

רקע:

הכפר הקטן שכן 24.5 ק"מ מצפון-מזרח לצפת, במורדות הנמוכים של רמת-הגולן, כשהוא משקיף על עמק-החולה. כקילומטר מצפון-מערב לו שכן הכפר אל-מֻפְתַחִ'רָה. ואדי אל-דֻפילה [נחל ירדינון], שמנקז את רמת הגולן, זרם בין שני הכפרים לכיוון דרום-מערב. נתונים על גודל הכפר ומספר תושביו אינם בנמצא.

המודיעין הצבאי הישראלי טען שתושבי אל חמראא נסו ב-1 במאי 1948 כתוצאה מפחד מפני התקפה של כוחות ציוניים. תושבי ח'יאם אל-וליד ועֻ'ראבּה (קילומטר אחד מדרום-מזרח, ושלושה ק"מ מדרום לכפר, בהתאמה), עזבו את כפריהם באותו יום. אל-חמראא נכבש במהלך מבצע יפתח. אין אזכור לגורל הכפר ותושביו לאחר הכיבוש. מבצע יפתח, שנועד לכבוש את הגליל העליון המזרחי, הובל בידי הגדוד הראשון של הפלמ"ח ובראשו עמד מפקד הפלמ"ח יגאל אלון.

[קיבוץ] שמיר נוסד ב-1944, כשני ק"מ מצפון-מזרח לכפר, אך לא על אדמותיו. אתר-הכפר מגודר ומשמש כמקום-מרעה לבקר. שני בתי-אבן עומדים במקום. ניתן להבחין גם בשרידים של כמה קירות בזלת שחורים.

מקור:

Walid Khalidi, All that Remains, 1990, 452-453

מידע ממקורות נוספים:

ההיסטוריון הישראלי בני מוריס מוסר שלפי דו"ח המודיעין הצבאי, אל חמראא התרוקן מתושביו בשל התקפות קרקעיות או הפגזת מרגמות, או משום שתושביו חששו להקלע לקרבות באזור (בני מוריס, לידתה של בעיית הפליטים הפלסטינים, 1991, 172).
 

תמונות

סרטונים

חוברות

אחר