חִ'רבּת אלכַּסַאיר

מידע

מחוז: חיפא

מספר תושבים 1948: 340

תאריך כיבוש: 16/04/1948

יחידה כובשת: חטיבת כרמלי

יישובים יהודיים על אדמות הכפר לפני 1948: אין

יישובים יהודיים על אדמות הכפר אחרי 1948: אין

רקע:

הכפר שכן 13 ק"מ ממערב לחיפה, על אחת הגבעות שבין מישור חיפה למרג' אבּן עאמר [עמק יזרעאל]. הוא צפה מערבה לעבר הר הכרמל. אין נתונים על שטח הכפר, מספר בתיו או מספר תושביו, אך ידוע שאלה היו מוסלמים ומוצאם מצפון-אפריקה.

בכפר התרחשו קרבות קשים בין צבא השחרור הערבי לבין כוחות ההגנה באמצע אפריל 1948. לפי 'ספר תולדות ההגנה' תפסו יחידות של הצבא הערבי עמדות בח'רבת אל-כּסאיר ב-12 לאפריל, בתקופת הקרב על משמר העמק ששכן מדרום לכפר. יחידת ההגנה מחטיבת כרמלי תקפה את עמדת הצבא הערבי בכפר, אך נהדפה. בהתקפה נוספת שנערכה ב-16 באפריל, כבשה יחידת ההגנה בקלות את הכפר שנותרו בו רק מספר מגנים. באותו יום ניסה צבא השחרור הערבי מספר פעמים לכבוש את הכפר מחדש, אך הוכנע באמצעות מכונית ירי כבדה של ההגנה. ניתן להניח שתושבי הכפר ברחו ממנו בשל הקרבות, טרם כיבושו.

כיום אדמות הכפר הנן חלק מהעיר הערבית שַפַא-עַמר [שפרעם].שרידי בתים וקירות מלט הרוסים פזורים באתר, ובפינה המערבית שלו מצויים באר-מים ושרידי בית. באר נוספת ממוקמת בצידו המזרחי של האתר. האזור מגודר ומשמש למרעה בקר, וגדלים בו שיחי צבר, בנוסף לעצי דקל, זית, תאנה ותות.

מקור:

Walid Khalidi, All that Remains, 1990, 171

מידע ממקורות נוספים:

על- PalestineRemembered.comהכוח הערבי שלחם בכפר היה גדוד של צבא השחרור הערבי, בפיקוד פַוזי אל-קאוקג'י, שהורכב ממתנדבים סוריים ודרוזים פלסטינים (http://www.palestineremembered.com/Haifa/al-Kasayir,-Khirbat/index.html).

תמונות

סרטונים

חוברות

אחר

פעילויות אודות האתר
תהלוכת השיבה השמינית להושה וקסאייר, 2005