אלכֻּנַיִּסָה

מידע

מחוז: אלרַּמְלָה

מספר תושבים 1948: 50

תאריך כיבוש: 10/07/1948

יישובים יהודיים על אדמות הכפר לפני 1948: אין

יישובים יהודיים על אדמות הכפר אחרי 1948: אין

רקע:

הכפר שכן על גבעה שהשתפלה צפונה, 8.5 ק"מ מדרום-מזרח לרמלה. גבעות הקיפוהו משלושה צדדים ובדרומו עבר ערוץ נחל. הכפר נבנה על ישוב קדום יותר, ששרידיו הכילו יסודות בניינים, בורות מים וקברים חצובים בסלע. רוב תושבי הכפר הגיעו למקום מן הכפרים הסמוכים ענאבּה ואל-קבּאבּ על-מנת לעבד אדמות, ובהדרגה התיישבו בו. ב-1944-45 השתרעו אדמות הכפר על 3,872 דונם וחיו בו 40 תושבים מוסלמים. בתיהם הבנויים מלבני בוץ וקש היו מקובצים זה בצד זה וביניהם עברו סמטאות צרות. תושבי הכפר התפרנסו בעיקר מחקלאות בעל של גידולי דגנים ומגידול  הדרים ועצי זית שהושקו במי בארות סמוכות.

כוחות הצבא הישראלי נכנסו לכפר ב-10 ביולי 1948, בתחילת מבצע דני, כשלב מקדים לכיבוש לוד ורמלה. לאחר מכן דיווחה חטיבת יפתח על פיצוץ הבתים בכפר. גורל התושבים לא נמסר בדיווח.

על אדמות הכפר לא נבנו ישובים ישראלים. ממרחק נראה אתר הכפר כגל אבנים גדול, מכוסה בסבך קוצים. למעלה משלושים מבנים הרוסים חלקית עומדים עדיין על תילם, כשביניהם צומחים עצי תאנה, שקד, זית ורימון, ושיחי צבר. האדמה שמסביב לאתר הכפר מעובדת בידי קיבוץ משמר איילון הסמוך, ובחלקה נטועה כותנה.

מקור:

Walid Khalidi, All that Remains, 1990, 390-392

מידע ממקורות נוספים:

על-פי PalestineRemembered.com, יתכן שהכפר נכבש בידי חטיבת גבעתי (http://www.palestineremembered.com/al-Ramla/al-Kunayyisa/index.html).
על-פי אנדי יחזקאל התגוררו 50 תושבים ב-1948 בכפר, אשר נכבש בידי גדוד 1 של חטיבה 11 של הפלמ"ח (http://nakba-online.tripod.com/InformationFrame.htm).

סרטונים

חוברות

אחר