עַ'אבָּת כַּפְר סֿוּר

מידע

מחוז: טולכרם

תאריך כיבוש: 01/04/1948

יחידה כובשת: ההגנה

יישובים יהודיים על אדמות הכפר לפני 1948: בית יהושע

יישובים יהודיים על אדמות הכפר אחרי 1948: הדסים (מוסד חינוכי), שכונות דרומיות של נתניה (קרית נורדאו, גבעת האירוסים, נאות גולדה, נאות מנחם בגין, רמת ידין, נאות שקד, נווה עוז), איזור התעשיה הדרומי של נתניה

רקע:

הכפר שכן במישור-החוף, 16 ק"מ ממערב לטול כרם. חולות-ים חדרו לדרום-הכפר ולמרכזו ויצרו דיונות חול. בעבר שכנה באזור חורשת ארסוּף הגדולה. תושבי-הכפר חיו במקום באופן עונתי על-מנת לעבד את האדמה, ממנה כרתו את העצים. בצפון החורשה ובמזרחה היו שפע בארות ומעיינות. ב-1931 חיו בכפר ובכפרים הסמוכים ביארת חנון ועַרַבּ אל-בַּלַוִינָה 559 תושבים, רובם מוסלמים, ב-128 בתים. תושבי-הכפר גידלו הדרים, דגנים, בננות, מלונים ופיסטוקים.

נסיבות-הכיבוש של הכפר אינן ברורות. מטה ההגנה החליט לגרש את כל התושבים הערבים באזור החוף שבין תל-אביב לזכרון-יעקב לפני 15 במאי 1948. באפריל ובמחצית הראשונה של מאי כפרים רבים באזור הותקפו ותושביהם גורשו או ברחו.

[מושב] בית יהושע ו[קיבוץ] תל יצחק נוסדו ב-1938 על אדמות שנרכשו בידי קק"ל ובעבר היו שייכות לע'אבת כפר סֿור. חלק ניכר מאתר-הכפר מכיל כיום דיונות חול עליהם גדלה צמחיית-בר. ניתן להבחין בכמה עצי אקליפטוס גדולים שגדלים באתר, ובשרידי שלושה בתים ערביים גדולים בלב פרדס חדש שניטע במזרח האתר ובחלקו הצפון-מזרחי. הם משמשים בידי ישראלים כמחסנים חקלאיים.

מקור:

Walid Khalidi, All that Remains, 1990, 553

מידע ממקורות נוספים:

על-פי PalestineRemembered.com נכבש הכפר בתחילת אפריל 1948 (http://www.palestineremembered.com/Tulkarm/Ghabat-Kafr-Sur/index.html).
לפי הערכתו של סלמן אבו סִתָּה, חוקר בנושאי הפליטים הפלסטינים, חיו בכפר 858 תושבים ב-1948 Salman Abu Sitta, The Palestinian Nakba 1948, 2000, 64)).
לפי אנדי יחזקאל על אדמות הכפר שוכנים כיום גם כפר נטר, הדסים ושכונות דרומיות של נתניה (http://nakba-online.tripod.com/InformationFrame.htm).
על-פי נגה קדמן, אתר הכפר מצוי כיום בתחומי העיר נתניה (נגה קדמן, בצדי הדרך ובשולי התודעה, 2008, נספח א').
 

תמונות

סרטונים

חוברות

אחר