אלקֻדַיְרִיָּה

מידע

מחוז: סַ'פַד (צפת)

מספר תושבים 1948: 450

תאריך כיבוש: 04/05/1948

יחידה כובשת: ההגנה

יישובים יהודיים על אדמות הכפר לפני 1948: אין

יישובים יהודיים על אדמות הכפר אחרי 1948: כחל

רקע:

הכפר היה מצוי בהרי הגליל המזרחי באזור שהשתפל לכיוון דרום-מזרח וצפה לכיוון הכינרת. הוא שכן קילומטר אחד ממזרח לנחל עמוד, ו-6.5 ק"מ מדרום לצפת. במרכז הכפר עמד אתר דת שהוקדש לאיש דת מקומי, אל-שיח' אל-רוּמי. אתר זה נבנה בצמוד לח'רבּת אל-נַוַרִיָה, בה נמצאו ערימות של אבני בנייה וגתות חצובות בסלע, המצביעות על התיישבות רומית-ביזנטית במקום. ב-1931 נמנו באל-קֻדיריה 72 תושבים שגרו ב-14 בתים. ב-1944-45 עלה מספר התושבים ל-390. רובם רעו עדרים ואחדים מהם גידלו דגנים. אדמות הכפר השתרעו באותה עת על 12,487 דונם.

כוחות ההגנה תקפו את אל-קֻדיריה ב-4 במאי 1948 במהלך מבצע מטאטא, שהיה חלק ממבצע יפתח ונועד "לטאטא" פלסטינים אל מחוץ לאזור שבין נהר הירדן לבין הכביש המוביל מראש פינה לטבריה. המבצע בוצע בידי הגדוד הראשון של הפלמ"ח. לפי עדויות שמציג ההיסטוריון הישראלי בני מוריס, חלק מהכפרים האחרים שנכבשו באותו מבצע נהרסו כליל בידי יחידות ההגנה שכבשו אותם וצוו לפוצץ את הבתים. מתקפה זו ארעה כשבוע לפני כיבוש צפת ובוצעה, בין השאר, על-מנת להגביר את הלחץ על העיר לפני המתקפה הסופית עליה. להרס הכפרים היתה "השפעה פסיכולוגית עצומה" על ישובים אחרים בגליל המזרחי, לדברי קצין המבצעים יגאל אלון.

הישוב כחל נבנה ב-1980 על אדמות הכפר, מדרום-מזרח לאתר הכפר, המכוסה כיום עשבים שוטים ועיי חורבות מהבתים שנהרסו. מספר מבנים עדיין עומדים, ולאחד מהם כניסה מקושתת.
מכסה בטון של באר נותר אף הוא. האדמות שמסביב משמשות למרעה.

מקור:

Walid Khalidi, All that Remains, 1990, 487

מידע ממקורות נוספים:

לפי מוריס, שבטי הבדואים באזור, כולל בני אל-קֻדיריה, "התנכלו במשך חודשים לתחבורה היהודית מראש פינה ואליה". מבצע מטאטא נועד בין היתר להתמודד עם בעייה זו, ואחד מיעדיו הוגדר "חסול בסיסי האויב המחבל ומטריד את התחבורה לגליל" (בני מוריס, לידתה של בעיית הפליטים הפלסטינים, 1991, 170).
על-פי PalestineRemembered.com נמנו לוחמי הכפר על גדוד הירמוך השני של צבא השחרור הערבי בנוסף לכמה לוחמי מיליציה פלסטינית מקומית (http://www.palestineremembered.com/Safad/al-Qudayriyya/index.html).
לפי הערכתו של סלמן אבו סִתָּה, חוקר בנושאי הפליטים הפלסטינים, חיו בכפר 452 תושבים ב-1948 Salman Abu Sitta, The Palestinian Nakba 1948, 2000, 58)).
 

תמונות

סרטונים

חוברות

אחר