חִ'רְבֶּת קֻמְבַּאזָה

מידע

מחוז: חיפא

תאריך כיבוש: 01/05/1948

יישובים יהודיים על אדמות הכפר לפני 1948: אין

יישובים יהודיים על אדמות הכפר אחרי 1948: אין

רקע:

הכפר שכן 21.5 ק"מ מדרום לחיפה, בלב אזור של גבעות שהשתפלו לכיוון מישור החוף. שלושה ק"מ מדרום לכפר עבר הכביש הראשי של ואדי מִלח. בסוף המאה ה-19 תואר המקום ככפרון קטן. קילומטר אחד מדרום-מזרח לכפר היה מצוי אתר מקודש לזכר שיח' קֻטֵינַה שמעליו שכנה ח'רבּת קֻטֵינַה, שזוהתה על ידי חוקרים אחדים עם קרתה הכנענית, המוזכרת בספר יהושע. נתונים על גודל אדמותיו, מספר תושביו ומספר בתיו אינם בנמצא.

ההיסטוריון הישראלי בני מוריס משער שהכפר נכבש במאי 1948. הבסיס לכך הוא כיבוש הכפר הסמוך אֻם אל-זינַאת על-ידי חטיבת גולני ב-15 במאי 1948, וציטוט ב'ניו-יורק טיימס' מאותו יום של מקורות בהגנה לגבי השתלטות על מספר כפרים במורדות הכרמל וסמוך לעפולה. פעולות אלה ארעו לאחר כיבוש חיפה, כאשר יחידות ההגנה צוו לתקוף כפרים סביב העיר על-מנת "לטהר" את האזור מיושביו ולבסס דרך חלופית לשיירות ההגנה לדרום, נוכח חסימת כביש החוף בידי פלסטינים. ניתן לשער שחִ'רְבֶּת קֻמְבַּאזָה, אשר שכן בקרבת דרך האספקה החלופית, היווה מטרה לכיבוש באותו עת.

חלק מאדמות הכפר, כולל אתר הכפר, הן חלק משטח אימונים של צה"ל והוא סגור לציבור. [מושב] כרם מהר"ל נבנה ב-1949 בסמוך לאתר הכפר.

מקור:

Walid Khalidi, All that Remains, 1990, 184-185 

תמונות

סרטונים

חוברות

אחר