ח'רבּת אלתַנוּר

מידע

מחוז: אלקֻדְס (ירושלים)

תאריך כיבוש: 22/10/1948

יחידה כובשת: הראל (פלמ״ח) & עציוני

יישובים יהודיים על אדמות הכפר לפני 1948: אין

יישובים יהודיים על אדמות הכפר אחרי 1948: אין

רקע:

הכפר הקטן ניצב על הגדה הצפונית של ואדי [נחל מטע], 18.5 ק"מ מדרום-מערב לירושלים. הכפר נקרא גם עלאר אל-סֻפְלָא ("עלאר התחתי"), ובתקופה העות'מנית המוקדמת היה זה כפר-תאום לכפר עלאר אל-פוֹקא ("עלאר העלי"). ב-1596 חיו בכפר 39 תושבים. ב-1875 דווח על כפר באותו מקום בשם בעל משמעות זהה - עלאר אל-תחתא, בו חיו 400 תושבים. נראה שזמן מועט לאחר מכן ניטש הכפר ויושב מחדש בתקופת המנדט, בשם ח'רבת אל-תנור. טרם המלחמה ניצבו בכפר כעשרה בתים.

על-פי מיקומו של הכפר ניתן להסיק שהוא נכבש קרוב לודאי במהלך מבצע ההר, ככל הנראה ב-21-22 באוקטובר 1948 באותו זמן בהם נכבשו הכפרים עלאר ובּית עִטַאבּ. מבצע ההר נערך בידי חטיבות הראל ועציוני ובפיקוד יגאל אלון, במטרה להרחיב את פרוזדור ירושלים שבשליטה ישראלית ולחברו להרי חברון. במהלך המבצע תקפו הכוחות הישראלים כוחות מצרים שישבו בהרי ירושלים וברוב הכפרים באזור, אילצו אותם לסגת וכבשו כפרים רבים מדרום-מערב לירושלים. אוכלוסיית האזור גורשה או ברחה, בעיקר לכיוון בית-לחם או הרי חברון.

אדמות הכפר אוחדו עם אלה של הכפר הסמוך עלאר, ושני ישובים ישראלים הוקמו עליהן: [מושב] מטע, אשר נבנה ב-1950, קרוב יותר לאתר הכפר. ששה מבתי הכפר נהרסו, וחורבותיהם פזורים באתר. ארבעה בתים עדיין עומדים. קבוצות עצים גדלות לאורך הטרסות בתחתית העמק. עצי שקד, זית וברוש גדלים בקצה הצפוני של האתר, וממזרח גדלים עצי אקליפטוס סביב הריסות בית אבן. מעיין נובע מצפון לבית זה.

מקור:

Walid Khalidi, All that Remains, 1990, 320

מידע ממקורות נוספים:

על-פי נגה קדמן, אתר הכפר מצוי כיום בתוך פארק עצמאות ארה"ב של קק"ל (נגה קדמן, בצדי הדרך ובשולי התודעה, 2008, נספח א').

סרטונים

חוברות

אחר

פרסומים
רוב יערות ואתרי קק"ל על חורבות כפרים פלסטיניים 04/2014