ח'רבּת אל-שוּנָה (חיפה)

מידע

מחוז: חיפא

תאריך כיבוש: 03/1948

יחידה כובשת: אצ"ל & הגנה

יישובים יהודיים על אדמות הכפר לפני 1948: אין

יישובים יהודיים על אדמות הכפר אחרי 1948: אין

רקע:

הכפר הקטן שכן במורדות הדרום-מערביים של הכרמל, 32.5 ק"מ מדרום לחיפה. מסילת הברזל של חיפה – תל-אביב עברה ליד הקצה המערבי של הכפר, וקרוב מאוד אליו עבר גם כביש החוף [כביש 4 כיום]. עד סוף שנות ה-1920 הוקף הכפר בישוב היהודי בנימינה, שנוסד ב-1922 ובראשיתו נודע כ"שוּנָה היהודית". נתונים לגבי מספר תושבי הכפר ושטח אדמותיו אינם בנמצא. ממערב לכפר היה מצוי תל מֻבַּארַכּ [תל מבורך], אתר ארכיאולוגי קטן. 14 שכבות ההריסות שנמצאו בו מקורן החל באלף השני לפני הספירה דרך התקופות הרומית, הביזנטית והצלבנית. בראש התל היה בית-הקברות של הכפר הסמוך ג'סר אל-זרקא.

בשל מיקומו ברצועת החוף שנחשבה על-ידי מנהיגים ציונים כלב המדינה היהודית העתידית, היה הכפר חשוף לפעולות "טיהור" שהתבצעו בשבועות הראשונים של המלחמה. החל מאמצע מארס 1948 ארגנו כוחות ההגנה והאצ"ל סדרת התקפות שנועדו לגרש את כל תושבי הכפרים הפלסטינים מאזור החוף שבין תל-אביב וזכרון יעקב. עד סוף מאי אכן עזבו רוב התושבים הערבים את האזור. הפשיטות האלה נעשו בדרך כלל על כפר אחד או שניים בכל פעם, ולעתים קרובות הצליחו להפחיד תושבי כפרים שכנים ולגרום להם לברוח.

על אדמות-הכפר לא הוקמו ישובים ישראלים. [המושבה] בנימינה שהוקמה מדרום לאתר-הכפר התפשטה וכיום כמה מבנייניה קרובים לגבולות המקוריים של אדמות הכפר. אתר-הכפר מגודר כיום והבתים הספורים שנותרו עומדים בו שופצו לצורכי תיירות. דקלים ואקליפטוסים גבוהים ושיחי צבר גדלים סביב הבתים.

מקור: Walid Khalidi, All that Remains, 1990, 191-192

מידע ממקורות נוספים:
על-פי PalestineRemembered.com נכבש הכפר ב-4 במאי 1948 (http://www.palestineremembered.com/Haifa/al-Shuna,-Khirbat/index.html).

סרטונים

חוברות

אחר