עמותת זוכרות שמחה להזמין:

אמת קרקעית: עדויות של הרס ושיבה באל-עראקיב | Forensic Architecture (Goldsmiths University, UK)

תערוכה חדשה בגלריה בנימין

חוקר ראשי: איל ויצמן (Forensic Architecture), מוביל הפרויקט, צילום ומחקר: אריאל קן (Forensic Architecture) | אוצרת: דבי פרבר (זוכרות)

שעות פתיחה: רביעי 11:00-14:00, חמישי 16:00-19:00, שישי-שבת 11:00-14:00

״אמת קרקעית״ הינה תערוכת השקה לפרויקט מחקרי מתמשך, שיתוף פעולה בין תושבי הועד העממי של הכפר אל-עראקיב, סוכנות המחקר Forensic Architecture (גולדסמית׳ס, אוניברסיטת לונדון) ועמותת 'זוכרות', שבמרכזו פלטפורמת מיפוי גיאוגרפי המאפשרת לאסוף, לתעד ולייצר עדויות היסטוריות, משפטיות וחומריות הממפות את השרידים ההיסטוריים להתיישבות הקבע של תושבי הכפר על אדמותיהם, רגע לפני מחיקתם.

במרכז התערוכה "אמת קרקעית", תוצג הפלטפורמה האינטרנטית של המיפוי המרחבי של הכפר אל-עראקיב ותאפשר התנסות בכלי המחקרי שפותח. כמו כן, יוצג ארכיון של מסמכי בעלות היסטוריים של משפחות הכפר, תצלומים של ההריסות החוזרות והנשנות, וסרט המתעד את תהליך העבודה על הפרויקט בשלוש השנים האחרונות.

הכפר הבדואי-פלסטיני אל-עראקיב, שנהרס ונבנה מחדש כבר מעל ל-130 פעמים בשבעים השנים האחרונות, הפך לסמל למאבקם של הכפרים ה״לא מוכרים״ שהוצאו על ידי השלטון הישראלי אל מחוץ לחוק, בשוליו הצפוניים של הנגב/אל-נַקַבּ. מאז הנכבה, יצרה מדינת ישראל מערכת חוקים, שאפשרה לגזול את הקרקעות בנגב בקלות, ואימצה הגיון משפטי, שמכחיש את עצם האפשרות של הרוב המוחלט של הבדואים להחזיק בקרקע. חלקים גדולים מקרקעות הבדואים הועברו עם השנים לגופים שמופקדים בפועל על ייהוד הקרקע תוך התעלמות מהעבר הילידי של הנגב, כלומר, ממערכת המשפט ובעלויות על הקרקע ששררה באזור, בהסכמת העות'מאנים והבריטים, במשך דורות.

כנגד הנישול, ההרס והמחיקה המתמשכים, פותחה הפלטפורמה בשלוש השנים האחרונות ביחד עם תושבי הכפר אל-עראקיב, על מנת לפענח ולהצליב תצלומי אוויר היסטוריים עם סקרים ארכיאולוגים, תצלומי אוויר עכשוויים שנוצרו על ידי מצלמות המחוברות לעפיפונים ומודלים פוטוגרמטריים תלת מימדיים. מחקר זה מאפשר לייצר ראיות המעידות על דפוסי שימוש של עיבוד ויישוב האדמות בנגב מזה מאות בשנים, וכך להשיב את העקבות והשרידים למרחב הייצוג ולמרחב הגיאוגרפי ממנו נמחוּ. ״אמת קרקעית״ הינו מושג שנטבע על ידי נאס״א, שמשמעותו מדידה סימולטנית של נתונים על הקרקע על ידי עובד נאס"א המבוצעת במקביל לאותה מדידה הנערכת ממטוס או לווין לצורך אימות של נכונותם של הנתונים שנמדדו. באופן דומה, הפלטפורמה האינטרנטית המושקת לראשונה בתערוכה זו, מאפשרת ללכד את מבט העל האוירי דרך פני השטח ועל לחלל פנים של באר, מערה או בית. שילובם של נקודות מבט מעשרות אלפי תצלומים מהאויר והקרקע מאפשרים לחשוף עקבות ושרידים דפוסי התיישבות מוקדמים אותן מכחישה ומתאמצת המדינה לא לראות.

המקרה של הכפר אל-עראקיב עומד במרכז השלב הראשון של הפרויקט, ובשלב השני שלו, תורחב העבודה אל כפרים ״לא מוכרים״ נוספים, שבהם שילוב המתודולוגיה שפותחה תוכל לתרום ברישום העדויות לנוכחות הקבע ולסייע לתושבים במאבקם על ההכרה בזכויות הבעלות שלהם.

התערוכה מציגה את תוצרי המחקר אותם הינה חותרת להרחיב ולהעשיר דרך קיומם של סדרת מפגשים וסמינרים בגלריה.

להלן האירועים המתוכננים במסגרת התערוכה:

/// יום ה׳ 9.8 בשעות 19:00-22:00, פתיחת התערוכה: מפגש ודיון בערב הפתיחה עם משפחות הכפר אל-עראקיב, עו״ד מיכאל ספרד, עו״ד כרמל פומרנץ ופרופ׳ גדי אלגזי.

/// יום ו׳ 10.8 בשעות 10:00-13:00, סדנה מעשית (10:00-11:00)* וסמינר (11:00-13:00) בנושא ״מודלים אופרטיביים״ עם אריאל קן (Forensic Architecture), מיקי קרצמן, שבתאי פינצ׳בסקי וד״ר חגית קיסר (Public Lab).

/// יום שבת 25.8.2018 ב-11:00, שיחה עם נורי אל-עקבי ודבי פרבר (עמותת 'זוכרות').

/// יום ד׳ 29.8 בשעות 19:00-21:00, סמינר בנושא ״אסתטיקה פורנזית״ עם פרופ׳ איל ויצמן ואריאל קן (Forensic Architecture) (סקייפ), הבמאית רחל לאה ג׳ונס, הצלם אורן זיו (אקטיבסטילס) והאמנית טליה הופמן. 

תאריך נעילה: 1.9.

גלריה בנימין שביל המרץ 5, קומה 3, תל אביב. הכניסה חופשית

צוות פרויקט Forensic Architecture: פרנק קמפס פרברר, עמר פרווטי, כריסטינה ורויה, ניקולס מסטרטון | שותפים לפרויקט: Public Lab (חגית קיסר), אקטיבסטילס (אורן זיו, יותם רונן), פרופ׳ אורן יפתחאל, מיקי קרצמן | עוזרות מחקר: רנא גנאיים, לוטה ברג תומסן | ייעוץ אמנותי: הדס זמר-בן ארי | עיצוב גרפי: סטודיו תמר בר-דיין | תרגום אנגלית ועריכה לשונית: עמי אשר | תרגום ערבית: גלוקל שירותי תרגום

תודה לחברות וחברי גלריה בנימין על האירוח הנדיב של התערוכה בחללם ושיתוף הפעולה ולצוות זוכרות: עמר אלע׳בארי, רנין ג׳רייס, עמיה גלילי, נטשה דודינסקי ונדב ענבר.

לאירוע פייסבוק לחצו כאן

לפרטים נוספים אפשר לפנות לדבי debby@zochrot.org

*ההשתתפות בסדנא המעשית היא חופשית אך כרוכה בהרשמה מראש. לפרטים נוספים והרשמה, אנא כתבו לדבי debby@zochrot.org