אירועי יום הנכבה (ארכיון: AP)

משרד החינוך אוסר על מורים וגננות להשתתף ביום עיון בנושא ה"נכבה", שיזמה עמותת "זוכרות", העוסקת בלימוד הנכבה - כך נודע לגלי צה"ל. בכינוס אמורים חברי העמותה להעביר למחנכים הרצאות על תקופת הקמת המדינה, מנקודת המבט של האוכלוסייה הפלסטינית בישראל. בנוסף, החליט משרד החינוך שלא לשתף כלל פעולה עם העמותה. משרד החינוך ביקש להבהיר הבוקר כי נוהל חדש אוסר על כניסת גופים זרים למערכת מבלי קיום בדיקות מוקדמות.

בערכת הלימודים שהכינה, עושה עמותת "זוכרות" העוסקת בלימוד הנכבה, שימוש בניסוחים כמו אלה: "יש להעמיק את ההבנה שהנכבה איננה רק הגירוש, אלא גם הרס כפרים ומחיקת העדויות לחיים הפלסטינים".

לטענת עורכת הדין הילה כהן מהפורום המשפטי למען ארץ ישראל, שדרש משר החינוך להפסיק את פעילות העמותה, מדובר ביוזמה חמורה במיוחד משום שקהל היעד שלה הוא ילדים. "התכנים האלה הם אלה תכנים פוסט-ציוניים עד אנטי-ציוניים", אומרת כהן, "זה כמובן לא ראוי ואפילו לא חוקי, כשהמטרות של משרד החינוך ושל החינוך הממלכתי מוגדרות בחוק: 'להנחיל את העקרונות שבהכרזה על מדינת ישראל ואת ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית'".

בעמותת "זוכרות" קיבלו אמש בתדהמה את החלטת משרד החינוך. מנהל העמותה, איתן ברונשטיין, אף רואה את הצעד הזה כלא חוקי. גם התגובה הזו של משרד החינוך, כמו הפנייה של אותו פורום, מצטרפים לשלל  אמירות וחוקים גזעניים ומאוד מסוכנים לדמוקרטיה הישראלית. אין למשרד החינוך שום דרך למנוע את זה, לא חוקית. אנשים הם לא רק מורים וגננות, אלא אזרחים במדינה הזאת".