כעשרים חתני פרס ישראל, לצד שורה של אנשי רוח, פרסמו היום (ראשון) קול קורא נגד חוק הנכבה לשלילת מימון ממוסדות שבהם תושמע קריאה נגד קיומה של מדינת ישראל. החוק אמור לעלות מחרתיים להצבעה בקריאה שנייה ושלישית.

בין החותמים על העצומה, חתני פרס ישראל, פרופ' מנחם ברינקר, הסופר חנוך ברטוב, הפסל דני קרוון, המעצב דוד טרטקובר, השחקנית חנה מרון, השרה לשעבר שולמית אלוני, פרופ' יהודה באואר, פרופ' מיכאל סלע, פרופ' דוד הראל, פרופ' מרים בן פרץ, פרופ' גבי סלומון, פרופ' איתמר פרוקצ'יה, פרופ' יהושע קולודני, וכן הסופרים יורם קניוק, סמי מיכאל וספי רכלבסקי והאדריכל הלל שוקן.

על פי הצעת החוק, ייאסר על גופים ממשלתיים או כאלה שזוכים למימון ממשלתי, לארגן או לממן פעילויות שיש בהן כדי לערער את יסודות המדינה ולסתור את ערכיה. הצעת החוק צפויה להשתלב כתיקון בחוק יסודות התקציב, כך שמשרד האוצר צפוי לשמש כגורם המוסמך לבטל את מימון התקציב.


החוק המתוקן הוא גרסה מצומצמת לנוסח תקיף יותר שביקש להעביר ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו), שעל פיו ייגזרו עד שלוש שנות מאסר בפועל על מי שיציין את יום העצמאות של מדינת ישראל כיום אבל. ההצעה המתוקנת כוללת איסור מימון פעילויות שיש בהן שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי או אופייה הדמוקרטי. כמו כן ייאסר מימון פעילויות שיש בהן משום תמיכה במאבק מזוין או במעשה טרור נגד מדינת ישראל, פגיעה בכבוד הדגל, המדינה או בכבוד סמל המדינה. על פי ההצעה, יוכל שר האוצר לעכב כספים לתקצוב גופים שלא יעמדו בדרישות החוק.

"עקרון הפרדת הרשויות הוא עקרון יסוד דמוקרטי. לא הכנסת ובוודאי לא הממשלה הן רשויות שופטות ומענישות", כתבו מנסחי העצומה. "לפי הצעת החוק הזו, שעלולה להביא לעוד שיא את הגל הגזעני האנטי-דמוקרטי שמאיים להשתלט על הכנסת - פוליטיקאים יוכלו לשפוט ולהעניש את מי שביטוייהם אינם לטעמם! כך יוכלו להחליט שפגיעה מילולית ב'יהודיות' ישראל, או הזכרה של מי שנפגעו ממלחמת העצמאות תיענש בחומרה ובקנסות כבדים. וזאת בעם שנלחם בהכחשת הפגיעות בו במהלך ההיסטוריה".

בעצומה נכתב עוד, בין היתר, כי "פוליטיקאים אינם שופטים. מי שנותן בידי פוליטיקאים את הרשות לרמוס את חופש הביטוי חותר תחת יסודות הדמוקרטיה הישראלית". מנסחי העצומה קראו ליו"ר הכנסת ולחבריה "למנוע מהממשלה והכנסת, הקיצוניות בתולדות ישראל, להנציח עצמן כמהרסות הדמוקרטיה".