עמותת זוכרות יוזמת ומארגנת "וועדת אמת פומבית לאירועי 1948", אירוע ראשון מסוגו בישראל-פלסטין, שעתיד להתקיים בבאר שבע ב-10 לדצמבר 2014. אנחנו מזמינות מתנדבות ומתנדבים לקחת חלק בצוות היגוי והפקה שיפעל בדרכים שונות לקידום הפרויקט. 

הועדה תבקש לאסוף ולתעד מידע על מלחמת 1948, ותתמקד באירועים שהביאו לעקירתם של מאות אלפי פלסטינים מבתיהם. דרך חשיפת המידע לקהל הרחב, האירוע יבקש לעודד את הציבור הישראלי להכיר ולקחת אחריות אישית וקולקטיבית על שנעשה. אנחנו מאמינות כי האירועים של 1948 נמצאים בלב ליבו של הסכסוך הישראלי-פלסטיני ולכן הודאה באמת, קידום ההכרה ולקיחת האחריות הינם הכרחיים לקידום תהליך של צדק היסטורי ושלום.

במסגרת הוועדה, יעלו פליטים פלסטינים ולוחמים יהודים, ישראלים צאצאי הלוחמים ופליטים פלסטינים בני דור שני ושלישי ועדים מומחים לספר על מה שאירע ב-1948. את העדויות יישמע פאנל של פילוסופים, היסטוריונים, חוקרים, עורכי דין המתמחים בזכויות אדם ונציגים מארגוני חברה אזרחית שיבואו להקשיב בפני הציבור הרחב. לאחר האירוע, חברי הפאנל יכתבו ויפרסמו דו"ח סופי המסכם את ממצאי העדויות והמלצות לתיקון.

האירוע איננו משפט אלא הינו פורום בלתי רשמי הנועד ליצור ארכיון היסטורי אלטרנטיבי ולקדם תהליכים של פיוס והבנה, הכרה ציבורית ואיחוי הטראומה של 1948. אירוע זה, יונק ממסורת של יוזמות אמת לא רשמיות שהתקיימו בעולם הפרויקט כגון וועדת האמת והפיוס בגרינסבורו, צפון קרוליינה, יוזמה אזרחית המבוססת על מודל וועדות האמת בדרא"פ שחקרה, תיעדה והוקיעה את מקרה הרצח של חמישה מפגינים על ידי חברי קו קלוקס קלאן והמפלגה הנאצית האמריקאית בסוף שנות ה-70 ויוזמות אמת רשמיות כמו וועדות האמת בדרום אפריקה שהוקמו בתום משטר האפרטהייד על ידי נלסון מנדלה ועוד. 

במסגרת עבודת הצוות לקראת האירוע, נתחלק לתתי צוותים שיפעלו לקידום ולגיבוש היבטים שונים של האירוע:

  • צוות עדויות שיפעל לאיתור עדים לוחמים יהודים ופליטים פלסטינים;
  • צוות חברי וועדה שיפעל לאיתור גורמים מתאימים ורתימתם כולל הכנת מסמך הקמה;
  • צוות שת"פ שיקדם עבודת הכנה עם הקהילה המקומית;
  • צוות הפקה בפועל;
  • צוות תקשורת ויחסי ציבור. 

מפגש היכרות ראשון יתקיים בתאריך 15.12.2013, יום א' בשעה 17:00 במשרדי זוכרות, יצחק שדה 34, קומה 4, חדר 400, תל אביב. לפרטים נוספים אפשר לפנות לדבי – debby@zochrot.org או בטלפון: 03-6953155