מפרוטוקול ישיבת הממשלה שנערכה ב–5 ביולי 1949 נמחקו כ–30 שורות. מישהו החליט לצנזר את דבריו של שר החוץ הראשון של מדינת ישראל, משה שרת, דווקא בחלק המעניין ביותר בנאום ארוך בנושא אקטואלי שעמד אז על הפרק.

כמעט 70 שנה חלפו מאז אך הפרוטוקול, ששמור בארכיון המדינה בירושלים, עדיין לא נגיש לציבור הרחב. "יש בידינו את הפרוטוקול ואכן הוא מצונזר", נמסר השבוע מהארכיון.

טיוטה של ספר חדש, שהגיעה לידי "הארץ" לפני פרסומו, מסייעת לפזר את המסתורין שאופף את השורות המחוקות. עיון בה מגלה מה סיפר שרת לשרי הממשלה הראשונה אשר היה כה בעייתי שעד היום הציבור הרחב לא זכאי לדעת עליו.

הציטוט המדויק אמנם אסור עדיין בפרסום, אך פרוטוקולים שתיעדו דברים שאמר שרת באותו נושא ובאותה תקופה בפורומים אחרים מאפשרים לשחזר אותו כמעט במדויק. על הפרק עמדו מעשי ונדליזם שביצעו חיילי צה"ל בכנסיות בזמן מלחמת העצמאות. שרת הגדיר את התופעה "התעללות בקודשים שראויה לפראי אדם ולא לבני העם היהודי", ואמר כי הם מהווים "דף מחפיר מלא זוהמה" בתולדות ישראל. את המדינה, שבחסותה בוצעו המעשים האלה, הוא השווה ל"קיסר, שהתנהג בתחילה כאיזה זד (רע) פרוע, שיכור ההורס ומחלל".

דיווחים על מעשי ונדליזם וביזה שביצעו חיילי צה"ל במלחמת העצמאות ברכוש זר, כולל במקומות קדושים לדתות אחרות, תועדו כבר בספרי ההיסטוריה. החידוש כעת הוא בפרסום הדברים החריפים שנאמרו בזמן אמת בידי השר הישראלי הבכיר.

להמשך הכתבה באתר הארץ, לחצ'/י כאן