על גבעה חולית עדינה, כ- 4 קילומטר דרומית מזרחית לקיבוץ קדמה וכפר תל אלתֻרמֻס, אלג'לדיה, אלסואפיר ואסדוד (כ- 20 קילומטר), צפונית לאלפאלוג'ה, עראק אלמנשיה וקיבוץ גת, צפונית מזרחית לג'סיר, חתא וכּרתיא, מזרחית לבית עפא,עִבּדִס ואלמג'דל (כ- 20 קילומטר), דרומית מערבית לתל אלסאפי ובעלין, מערבית לברקוסיא, רענא, ד'כּרין ועג'וּר, עמד עד 1948הכפר הפלסטיני סמיל אלח'ליל.

על גבעה חולית עדינה, כ- 4 קילומטר דרומית מזרחית לכפר הנוער קדמה והיישוב תימורים, קרית מלאכי ואשדוד, צפונית לקריית גת, קיבוץ גת, מנוחה וורדון, צפונית מזרחית לזבדיאל, אלומה, רווחה ועוצם, מזרחית לסגולה, קוממיות, נגבה ואשקלון, דרומית מערבית לכפר מנחם, גפן ותירוש, מערבית לבית ניר, לוזית ועגור, עומדים כיום שרידי הכפר הפלסטיני ההרוס סמיל אלח'ליל.

כדי להגיע לאתר הכפר יש לנסוע על כביש 40, כחמשה קילומטר צפונית לצומת פלוגות (אלפאלוג'ה) פונים מזרחה בצומת סגולה. נוסעים כ- 1.5 קילומטר על כביש 3553, עוברים את הכניסה לסגולה (משמאל), עוברים את הכניסה לורדון ומנוחה (מימין), נוסעים על גשר מעל פסי הרכבת, מיד אחריו, לפני שמגיעים לנחלה, פונים שמאלה בדרך עפר שבתחילתה שלט של הקק"ל כתוב עליו "יער התנ"ך" ו"כרמי ברקן".

לשם הגענו, כ- 100 אנשים, בשבת ה- 5 במאי 2012, בלוויית פליטים מהכפר, הגרים כיום ברמלה, כדי ללמוד מהם על כפרם.  

התקדמנו בדרך העפר, שיחי צבר, עצי תאנה ועצי שקמה עומדים משני צידי הדרך. אחרי כחצי קילומטר, הדרך מתעקלת ימינה ותיכף שמאלה, שם מצד ימין, חלקת אדמה עם עצים צעירים שהקק"ל נטע, ומיד אחריה רואים את הגבעה שעמד עליה הכפר סמיל. בנקודה הזאת עמדנו, שמענו הסבר כללי על מיקום הכפר, על שכניו לפני הנכבה ואחריה, הצבנו שלט עם שם הכפר וחילקנו את החוברת "זוכרות את סמיל אלח'ליל" שזוכרות הפיקה במיוחד לרגל הסיור. משם המשכנו קדימה עם הדרך כאשר הגבעה מצד ימין שלנו, כאילו מקיפים אותה. אחרי כמאתיים מטר, בעיקול הבא, נופי הגבעה נראים היטב מצד ימין, שיחי צבר וחלקי קירות על פסגת הגבעה. במקום יש פסולת בניין חדשה שאינה שייכת לכפר. המשכנו בדרך המתיישרת ומתחילה לעלות כמעה, התיישבנו מתחת לעץ גדול במורד הגבעה מצד ימין. מולנו, מעבר לדרך, עוד שיחי צבר צפופים ועצי זית שנראים כמו נווה במדבר. מעבר לוואדי, מול הגבעה לכיוון דרום מערב, היה בית הקברות של סמיל. האזור הפך למחצבה ובית הקברות נהרס ונעלם. המשכנו בדרך העפר עד שראינו התפצלות ימינה. הלכנו בה, זה כיוון מרכז הכפר. על הגבעה ראינו משם את שרידי קיר המבצר הצלבני שהיה במקום והתחלנו להתקדם לעברו. מצד שמאל יש אוהל בדואי ועדר צאן גדול. מצד ימין, כשהתחלנו לעלות על הגבעה, ראינו בור באדמה עם גג בטון ובמרכזו פתח. אלחאג'ה סארה ובני משפחתה לקחו אותנו להריסות של בית סמוך לבור. "זה הבית שלנו, זה של אבא שלי אסמאעיל אלדרבאשי. כאן אני נולדתי, זה היה בית מבטון, שתי קומות". היא גם הסבירה לנו שהבור המסוך לבית הוא בעצם מחסן בתוך האדמה לאחסון קטניות, שמו בערבית מטמורה והיה שייך למשפחתה. בתוך הבית, הצבנו שלט נוסף עם שם הכפר. כל בני ובנות משפחת אלדרבאשי וחבריהם שהיו בסיור התקבצו ב"תוך" הבית והצטלמו. ליד הבית הם גם חגגו יום מולדת של סעדי אלדרבאשי, אחד מבני המשפחה שנולד בבית הזה לפני 67 שנים.  בית אלדרבאשי היה בכמעט בקצה הכפר מצד מערב, רוב בתי הכפר עמדו מזרחה ממנו על הגבעה מכל צדדיה.

יוסף עבד אלואחד חג'אג', בן 55, שגם אביו וגם אמו אלחאג'ה סארה, נולדו בסמיל, עמד ליד בית סבו והסביר שלאחרונה הוא קיבל הוראה לפנות את הבית שהוא ומשפחתו גרים בו ברמלה לטובת הרחבת הכביש ושטח מסילת הרכבת שעוברת ליד אזור מגוריו. "הבית הוא של עמידר, בית של פלסטיני שגורש מרמלה, אני גר בו מאז שאני ילד. אני אומר אם רוצים להוציא אותי מהבית הנוכחי, שיגרשו אותי לכאן, לסמיל, הבית המקורי שלי".       



يساراً الى صمّيل الخليل / שמאלה לכיוון סמיל אלח'ליל



جولة في صمّيل الخليل / סיור בסֿמֵיל אלח'ליל



الحاجة سارة الدرباشي واخيها سعدي / אלחאג'ה סארה אלדרבאשי יחד עם אחיה סעדי



جولة في صمّيل الخليل / סיור בסֿמֵיל אלח'ליל



جولة في صمّيل الخليل / סיור בסֿמֵיל אלח'ליל



جولة في صمّيل الخليل / סיור בסֿמֵיל אלח'ליל

כפר/עיירה: