ביום שבת ה- 30 במרץ 2002, יום האדמה, נפגשנו בצד הדרך המחברת בין טירה וכפר סבא, כמה עשרות רכבים ועשינו את דרכנו בין הפרדסים לעבר חורשת אקליפטוסים גדולה אשר ניראית בברור מן הכביש. 

חורשה זו, מסתבר, מסתירה בתוכה חיים והיסטוריה. כפי שנהגה קק"ל באותה תקופה במקומות רבים אחרים, גם במיסכה נטעו העצים כדי לכסות את שרידי הכפר. זוהי מיסכה - כפר פלסטיני הרוס, אשר תושביו נעקרו ב- 1948 ובתיו הוחרבו ב 1952, זאת לאחר שנדחו בקשות תושביו לשוב לבתיהם.

כ 50 מעקורי הכפר, בני משפחת שביטה מטירה, היו בין הבאים למיסכה ביום האדמה האחרון. אליהם הצטרפנו אנחנו, כ- 40 יהודים חברי עמותת "זוכרות". זוהי פעולתה הראשונה של עמותה צעירה זו, השמה לה למטרה להעלות על סדר היום הישראלי, ובעברית, את אסונם של הפלסטינים ב- 48', הנכבה.

המפגש המרתק שהתרחש במקום שילב סיור לימודי ועצרת זיכרון, שיחדיו יצרו חוויה מיוחדת במינה. זקני משפחת שביטה הובילו אותנו בין סמטאות הרפאים של הכפר, כשהם מצביעים על הבתים של קרוביהם ומכריהם, מספרים על הגינות וחלקות האדמה שאינן עוד, ומובילים אותנו אל מסגד הכפר ששני קירותיו נותרו עומדים כאנדרטה בין האקליפטוסים וצמחיית הפרא. לפתע נפערה קרחת ביער האקליפטוסים, במקום בו שוכן בית הקברות של הכפר, כאילו סרבו המתים להימחק מתחת ליער. בהמשך, בצד בית הספר אשר עומד על גבעה סמוכה סיפר לנו אחד מבני המשפחה את סיפורו של הכפר.

הכפר מנה כ- 1000 איש בזמן העקירה של תושביו, שחששו לחייהם. חשש זה ניטע בהם לאחר שהישובים הסמוכים - רמת הכובש, שדה ורבורג ומשמרת - אשר איתם היו לכפר יחסי שכנות מצויינים ואף הסכמי הגנה הדדית כתובים, הודיעו להם שלא יוכלו לערוב לביטחונם. תושבי מיסכה עזבו לטירה השכנה במטרה לשוב לבתיהם במהרה. תוכניתם זו לא מומשה ורובם גלו מהארץ. מיעוטם נותר בטירה הודות ליעקב דורי, הרמטכ"ל הראשון, אשר בני הכפר היו בקשרי ידידות אתו.

בימים טרופים אלו, כשכל צד סופר את חלליו, היתה זו חוויה יוצאת דופן ואינטימית של מפגש בין יהודים וערבים המתעקשים לחתור לפיוס, תוך הכרה בזכות השיבה של העקורים לחיים משותפים עם שכניהם היהודים.

הכינוס על הגבעה הסתיים בקריאה לחזור למקום ביום הנכבה (יום העצמאות) ב-17 באפריל 2002. ביום זה יעלו בני המשפחה, צאצאי מיסכה, לבקר בכפר יחד אתנו, חברי עמותת "זוכרות". כחלק מפרוייקט להצבת שלטים לצד שרידי הכפרים הפלסטינים שהוחרבו, יוצב במקום שילוט זיכרון ובכך יאמר בקול ברור - אנו זוכרות את מיסכה!



Miske Tour 2002 (6)



Miske Tour 2002 (7)



Miske Tour 2002 (2)



Miske Tour 2002 (1)



Miske Tour 2002 (4)



Miske Tour 2002 (5)