התערוכה ״קטמון: מפה מוערת״ הינה חלק מטרילוגיית התערוכות שהוצגו בפרויקט כאן בַּלּא-כָּאן. אלו ביקשו לשרטט מסע רב-שכבתי לאורך רצף הנמתח בין העבר, ההווה והעתיד של שכונת קטמון בירושלים. מסע זה מבקש לנסות ולנסח תפישה חדשה של המרחב בקטמון, כזה הכולל בתוכו לא רק את הביוגרפיות של המרחב הפלסטיני האורבני שהושכח מאז הנכבה ב-1948, אלא גם כמרחב פוטנציאלי המאפשר לנו לדמיין אפשרויות מרחביות, פוליטיות וסימבוליות של שיבה.
עד 1948, ׳הבית הערבי׳ שהפך בימינו לאובייקט תשוקה אדריכלי ונדל״ני מנותק מהיסטוריה והֶקְשֵׁר, היה עבור משפחות בשכונה מרחב ליצירה של חיים חדשים, קוסמופוליטיים, שהתאפיין בערבוב שפות, והפך למוקד אירוח בשעות הפנאי, כר לדיונים פוליטיים, אינטלקטואלים ומפגשים מרחבי העולם הערבי באותה תקופה. גורלם של אנשי השכונה נכרך בגורלו של הבית; האנשים שגרו בו, בילו בו את חייהם, תכננו אותו, חלמו עליו או כתבו עליו, הפכו בִּן לילה, במעבר אלים, מילידים לפליטים.
שלושת התערוכות מתארחות בבתים בהם נפקדוּת ונוכחות מתקיימות זו לצד זו ביתר שאת, בהם ההיסטוריה הלא מסופרת תהפוך מהיעדרות לנוכחות. זוהי הזמנה לנייד את ״הבית הערבי״ לכדי מקום, היסטוריה, סיפורים ופנים של אנשים.

המיצב ״קטמון: מפה מוּערת״ מבקש ליצור נקודת תצפית חדשה המאמנת את המבט מחדש, באמצעות הנכחה וירטואלית של שכבות ההיסטוריה האורבנית של השכונה ממבט העל. המבקרת מוזמנת להתבונן ולנוע בין השכבות לא רק על מנת לפענח את מה שניתן לראות, אלא כדי לדמיין דווקא את מה שלא ניתן, נמחק או הודר.

עיצוב: יונתן וורד, גיל אדם סאונד: דורית נעמן, חגית קיסר עיצוב אתר: Helios Design Labs גיבוש קונספט: דבי פרבר, חגית קיסר

התערוכה הוצגה בבית ברחוב הילסדהיימר 15 בקטמון בירושלים בין ה-18-20 למאי, 2017 במסגרת הפרויקט ״כאן בלא-כאן״ לציון יום הנכבה ה-69. לפרטים נוספים על הפרויקט לחצו כאן ואת תיק התיעוד ההיסטורי ניתן להוריד בעמוד זה.