לאירוע הפייסבוק  \\ להורדת הפוסטר

בתאריכים 28-30/11/2014 נקיים הפסטיבל הבינלאומי השני בארץ, במהלכו נקרין סרטי קולנוע העוסקים בנכבה הפלסטינית ובשיבת הפליטים. לצד הקרנת סרטים מהעולם, יוקרנו סרטים קצרים חדשים ומקוריים שהופקו במיוחד לרגל האירוע על ידי יוצרות ויוצרים פלסטינים וישראלים.

פסטיבל הקולנוע של "זוכרות" מתקיים סביב כ"ט בנובמבר, במלאת 67 שנה להחלטת האו"ם על תכנית החלוקה בשנת 1947. תכנית החלוקה קיבעה את רעיון החלוקה וההפרדה בין יהודים לפלסטינים בארץ ומהווה צומת מרכזית בסכסוך המתמשך ובהפיכתם של מאות אלפי פלסטינים לפליטים. הפסטיבל שואף לאתגר את תפיסת החלוקה הזו בדרכים יצירתיות, ולהציע חלופות לקיום אזרחי צודק ושוויוני של כל תושבי הארץ ופליטיה

הסרטים שיוקרנו בשלושת ימי הפסטיבל עוסקים בהתמודדות של היוצרים והיוצרות עם העבר ובחיפוש אחר פתרון פוליטי ואנושי לעוולות ולסבל המתמשכים, ומתווים את דרך קבלת האחריות ותיקון כאפשרות לחיים טובים יותר לכל תושבי המקום והאזור. 

כל הסרטים יוקרנו בסינמטק תל אביב, למעט הסרט אסמאעיל אשר יוקרן בתיאטרן אלסראיא ביאפא
סינמטק תל אביב, שפרינצק 2, רכישת כרטיסים דרך אתר הסינמטק או בקופות, למנויים כניסה חינם
תיאטרון אלסראיא, מפרץ שלמה 10, יפו העתיקה (ליד החמאם), רכישת כרטיסים בקופות התיאטרון

פרטים נוספים ניתן לפנות:
03-6953155
48mm@zochrot.org

__________________

יום חמישי - 27.11.2014 
(סינמטק תל אביב)

שעה: 21:00 - 23:00
אירוע פתיחה - הקרנת 4 סרטים קצרים שהופקו במיוחד לפסטיבל.

לאחר הקרנת הסרטים יתקיים פאנל עם היוצרות/ים. (הפאנל בעברית)
אורך כל סרט 10 דקות, עברית וערבית עם כתוביות בעברית וערבית
 

האירוס פורח במאי 
בימוי: מיכאל קמינר
ישראל/פלסטין, 2014
מרים אבו לטיפה נולדה לפני 86 שנה בכפר ס'רעה. מיכאל נולד בשנת 1964 בקיבוץ צרעה, שנים לאחר שהקיבוץ עבר מס'רעה אל העמק הסמוך. כילד טייל ל"בית המוכתר" על ההר, לא סופר לו ולחבריו שזהו ביתם של אנשים אחרים. מיכאל יוצא למסע לגילוי הנסתר. בגיל 20, ב 1948, גורשה מרים עם משפחתה מהכפר, לפני כן איבדה תינוק שנקבר בס'רעה, שם פורח האירוס בכל חודש מאי.

 

הגן הלאומי
בימוי: אמיר יציב
ישראל/פלסטין ,2014
אנימציה ממוחשבת שמבוססת על עשרות מבנים של כפרים פלסטיניים מרוקנים, שנסרקו בטכנולוגית סריקת לייזר וחוברו יחדיו לכפר וירטואלי אחד. דמות נשית מתארת את הנוף, תאור הלקוח מתוך עלוני המידע של קק״ל, תוך שהיא משוטטת בכפר הזה. 


ברוכים השבים
בימוי: גיא קניגשטיין
ישראל ,2014
בעיצומו של סבב האלימות האחרון בדרום, מזמין יוצר הסרט קבוצת חברים למושב הולדתו שבגליל העליון לארגן ארוע קבלת פנים לשבים הפלסטינים. איך תתמודד הקבוצה עם האתגר?

 

 

כל הזכויות שמורות
בימוי : לילה בטרמן וענאל רזניק
ישראל/פלסטין ,2014
טאבו – איסור חברתי כנגד שמות, חפצים, פעולות, אנשים ושיחה בנושא מסוים, שנחשבים כלא-רצויים בחברה מסוימת. עבירה על טאבו נחשבת למעשה נתעב.
טאבו – רישום בעלות על קרקע ועל נכסי דלא ניידי.
כשלקירות הבית ודייריו יש מה לספר אבל הטאבו משתיק, נאלצים חפצים לדבר במקומם. בית הופך לבלטה, בעל בית למנעול, ופגישה לפינג'ן.

 



יום שישי - 28.11.2014
(סינמטק תל אביב)

10:00 - 23:00
סינמה פלסטין
בימוי: טים שוואב

קנדה, 2014
(79 דקות, ערבית ואנגלית. תרגום לאנגלית וערבית)
סינמה פלסטין הוא סרט תעודה באורך מלא על חייהם ועבודתם של יוצרי סרטים ואמני מדיה פלסטיניים לדורותיהם. הסרט מגולל את תולדות הקולנוע הפלסטיני דרך ראיונות עומק אינטימיים עם יוצרים במזרח התיכון, צפון אמריקה ואירופה, בשילוב קטעים מסרטיהם, ובתוך כך בוחן את החוויה האישית וההתפתחות שלהם כאמנים, סוגיות פוליטיות וחברתיות שעולות מיצירתם, את הקשר שלהם לנופי הארץ ואת הוויית האמנות הפלסטינית בהקשר הרחב של המאבק המדיני. לצפיה בטרילר

שעה: 12:00 - 14:00 
פאנל: נכבה ושיבה בקולנוע הפלסטיני והישראלי

מנחה: טליה הופמן (אמנית ויוצרת בתחום הקולנוע והפרפורמנס);
דוברות/ים: ראג'י בטחיש (מרצה לקולנוע פלסטיני באוניברסיטה הפתוחה), רחל-ליאה ג׳ונס (יוצרת דוקומנטרית), ד״ר איתי חרל״פ (החוג לקולנוע וטלוויזיה, אוניבסיטת תל אביב)
(120 דקות, הפאנל יתנהל בעברית)

 

שעה: 14:30 (סינמטק תל אביב)
עולם שאינו עולמנו
במאי: מהדי פליפל

בריטניה, לבנון, דנמרק, פלסטין ואיחוד האמירויות, 2012
(93 דקות, ערבית ואנגלית. תרגום לאנגלית)
עולם שאינו עולמנו מצייר דיוקן אינטימי ומשעשע של משפחת גולים במחנה הפליטים 'עין אל-חילווה' שבפאתי צידון. הסרט נעזר בשלל קלטות אישיות, ארכיונים משפחתיים וחומרים היסטוריים כדי להאיר באור רגיש שאלות של שייכות, חברות ומשפחה. הסרט, פרי עמלם של בני כמה דורות מאותה המשפחה לאורך יותר מעשרים שנה, אינו רק דיוקן משפחתי. עולם שאינו עולמנו מנסה לתעד את הנשכח ולסמן את אשר אסור שיימחק מהזיכרון הקולקטיבי. לצפיה בטרילר

 


שעה: 16:30 (סינמטק תל אביב)
כעסו של הצב

בימוי:פארי אל-קאלקילי
גרמניה, 2012
(70 דקות, גרמנית וערבית. תרגום לאנגלית)
כעסו של הצב מגולל את סיפורו של איש חידתי שחווה בריחה וגירוש, גלות וניסיון כושל לשוב. הסכסוך קורע את חייו לגזרים. זה סיפורו של אבי הבמאית ובתו המחפשת תשובות. זה סיפור מסעם המשותף במצרים, פלסטין וירדן, סיפור המפרק ומעדן תפיסות פשטניות של קורבן ותוקפן, טוב ורע, שחור ולבן. לצפייה בטרילר


יום שבת 29.11.2014

שעה: 15:00 (סינמטק תל אביב)
אנה יעופו הציפורים
בימוי: פידא' קישטא

עזה, 2012
(58 דקות, ערבית ואנגלית. תרגום לאנגלית)
זהו הסרט הראשון על עזה שיצרו פלסטינים החיים את מציאות המצור הישראלי. הוא מספר על שתי צעירות ששרדו את מבצע "עופרת יצוקה" – מונה סאמוני (בת 12) והבמאית, פידא' קישטא (27), אשר מייצגות את רוחם ועתידם של הפלסטינים. הסרט מתעד את דו"ח גולדסטון, אך גם הרבה מעבר לכך: את הכוח והתקווה, האנושיות וההומור שעולים בעזה כפורחים. מעטים הסרטים שהצליחו להמחיש בצורה אישית וחזקה כל כך את השפעות המלחמה והדיכוי על אוכלוסיה אזרחית. לצפיה בטרילר

שעה: 16:30 (סינמטק תל אביב)
נייר מעופף
בימוי: ניטין סוני ורוג'ר היל

עזה, 2013-2014
(71 דקות, ערבית ואנגלית. תרגום לערבית ואנגלית)
נייר מעופף הוא סיפורם של ילדי העפיפונים בעזה. כוכבי הסרט הם בונה העפיפונים מוסא, והעיתונאית עביר. ביחד עם אלפי ילדים ונערים אחרים, הם מנסים לשבור את שיא גינס ולהפריח את מספר העפיפונים הגדול ביותר בהיסטוריה. מנקודת מבטם של הגיבורים הצעירים מצטייר סיפור של התגברות על קשיים בדרך ליעד משותף. סיפור על נחישות וביטוי אמנותי כהתנגדות והתמודדות עם המציאות. בעוד שהעשייה המשותפת לקראת שבירת שיא העולם היא הכוח המניע את העלילה, דרכה נחשפים סיפורי היומיום של מפריחי העפיפונים והם ששובים את הלב.  לצפיה בטרילר


שעה: 18:00 (סינמטק תל אביב)
1948

בימוי: מוחמד בכרי
פלסטין, 1998
(54 דקות, ערבית. תרגום לעברית)
בהשראת שיריו של מחמוד דרוויש, הסרט 1948 עוסק בזכרונותיהם של ערבים קשישים המתארים את רגעי הפיכתם לפליטים, את אכזריות הגירוש, ואת הפחד מטבח שגרם להם לנוס על נפשם. הם מדברים ללא האשמה ואף ללא מחאה. 

 

שעה: 19:00 (תאטרון אלסראיא)
אסמאעיל
בימוי: נורה אלשריף

ירדן, 2013
(28 דקות, ערבית. תרגום לאנגלית)
בהשראת יום בחיי הצייר הפלסטיני אסמאעיל שמוט (Ismail Shammout), הסרט מספר על צעיר שנאלץ לפרנס את משפחתו במחנה פליטים. למרות קשיי הקיום, הוא דבק בחלומו ללמוד ציור ברומא. יום אחד הוא נקלע עם אחיו לשדה מוקשים. כפסע מן המוות, מתגלה רוחו האמיתית.
לצפיה בטרילר

שעה: 21:30 (סינמטק תל אביב)
עם ללא ארץ
בימוי: אליהו אונגר-סרגון

ארה״ב, 2014
(79 דקות, ערבית, עברית ואנגלית. תרגום לעברית)
סרט תעודה מרתק שמספר את סיפורם של ישראליות וישראלים שהרחיקו לכת אל מעבר לרעיונות השגורים של הציונות ושוקדים כיום על עיצובו של עתיד המבוסס על השתלבות להבדיל מהפרדה.
לטרילר